Facklig framgång: Skyddsombudens 6:6A-anmälningar gav kommunen vite på 1 miljon

Arbetsmiljöverket ansöker om att utdöma ett vite på 1 050 000 kr till Söderköpings kommun.

Söderköpings kommun får vite på 1 miljon
Foto: Kommunal

Redan under hösten 2018 varnade medlemmar och skyddsombud i Kommunal om effekterna av den kommande omorganisationen med "Hälsosamma scheman" som innebar fler nattpass för nattarbetare, vårdpesonalen fick förändrade arbetstider och nya scheman var fjärde vecka utan möjlighet att påverka. Det hölls demonstrationer, det bjöds in både politiker och tjänstemän till dialogmöten (där tjänstemännen uteblev), det har förhandlats och arbetsgivaren har vägrat att ändra riktning.

Under våren 2019 lade skyddsombuden i Kommunal en § 6:6A-anmälan på 21 st. arbetsplatser. Arbetsgivaren besvarade anmälningarna men eftersom skyddsombuden inte var nöjda med svaren på vilka åtgärder som skulle göras för att arbetsmiljön skulle bli bättre så skickades samtliga anmälningar in till Arbetsmiljöverket. Den 13:e januari kom beslutet från Arbetsmiljöverket att de ansöker om att utdöma ett vite på 1 050 000 kr eftersom arbetsgivaren inte har uppfyllt de krav som Arbetsmiljöverket har ställt.

- Nu förutsätter vi att det blir förändringar. Medlemmarna i Kommunal och skyddsombuden har kämpat i över ett år för att få vara med och påverka, det är enbart delaktighet och dialog som har efterfrågats från dem utan att få gehör. Nu står vi här och kommunen ska betala ett vite som hellre hade gått till att förbättra verksamheten.  Det här bekräftar att skyddsombuden har haft rätt hela tiden men än så länge så finns det bara förlorare. Medlemmarna behöver få det bättre ute på arbetsplatserna, säger Catarina Eriksson, avdelningsordförande i Kommunal Öst.