Sämre kvalitet när anställda tvingas ner i tid på Frösunda i Halmstad

DEBATT. Frösunda Omsorg i Halmstad har sänkt sysselsättningsgraden för flera anställda med mellan 10-15 procent. De vill ha fler anställda med lägre tjänstgöringsgrad för att kunna kalla in personal vid behov. För de anställda innebär det lägre inkomster, ekonomisk otrygghet och osäkra anställningsvillkor. För vårdtagarna innebär det sämre kvalitet i omsorgen i och med den lägre personaltätheten

Att sänka anställningsgraden för grupper av anställda brukar kallas hyvling. Företaget Frösunda Omsorg använder sig systematiskt av detta på sina boenden runt om i landet, till exempel i Gävle, Borås och Halmstad. I Halmstad har sex medlemmar fått hyvlad sysselsättningsgrad. Kommunals medlemmar arbetar på en gruppbostad. I slutet av oktober 2015 fick de erbjudande om omplacering till nya befattningar där arbetsgivaren ensidigt har omreglerat arbetstiden till 10–15 procents lägre sysselsättningsgrad. Redan dagen efter måste personalen tacka ja eller nej till erbjudandet (och nej betyder att de inte har kvar sin tjänst, utan kan sägas upp på grund av arbetsbrist). De nya arbetstiderna och därmed också den nya lägre lönen börjar gälla redan inom en månad. De anställda får utan att själva kunna påverka sin situation drastiskt försämrad ekonomi med en månads varsel. Det kan innebära akuta problem med att betala mat och hyra. Kanske måste de söka bidrag/försörjningsstöd för att kunna klara sig. Samtliga är kvinnor. Frösunda Omsorg kallar detta för ”kundanpassad bemanning”. De vill ha så hög flexibilitet och så låg grundbemanning som möjligt. Vi på Kommunal kallar det för bidragslinjen, eftersom de anställda drabbas hårt ekonomiskt. För Kommunal är det häpnadsväckande både att Frösunda Omsorg kan tycka att detta är ett rimligt sätt att driva sin verksamhet på och att de politiker som är ansvariga för upphandlingen av omsorgen inte reagerar. När Frösunda Omsorg 2013 tog över driften av gruppbostäderna lovade både de och politikerna ”positiva förändringar” och ”fortsatt grundtrygghet för personalen” i ett pressmeddelande. ”Grundtryggheten för personalen ska finnas kvar”, lovade Eric Semb, chef för kvalitetsenheten på socialförvaltningen, som arbetat med upphandlingen. Det vi ser här är ett tydligt exempel på att detta inte stämmer. Det här är ett tydligt tecken på att företagens möjlighet att bemanna måste regleras för att de inte ska kunna ta ut oskälig vinst på vårdtagares och anställdas bekostnad. Det är något Kommunal drivit under lång tid. Annars riskerar vi en situation där anställda inom vården måste ha flera jobb samtidigt, eller gå på bidrag för att klara sin försörjning. Det är inte det Sverige vi vill ha. Vi är förvånade över att Frösunda Omsorg och politikerna vill det. Cecilia Ljungqvist, ordförande Kommunal Sydväst Lotta Olesen Rosén, sektionsordförande Kommunal i Halmstad