Sämre arbetsmiljö på kvinnodominerade arbetsplatser

Arbetsmiljöverket har undersökt om kvinnodominerade arbetsplatser har sämre arbetsmiljöförutsättningar i förhållande till mansdominerade arbetsplatser. Svaret blev: ja!

Resultatet överraskar inte Kommunal, som i åratal kämpat för att väcka opinion om den ojämlika arbetsmiljön och drivit frågan i förhandlingar.

Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund kommenterade resultatet i ett nyhetsbrev.

– Problematiken är välkänd hos våra kvinnliga medlemmar och Kommunal har länge varit pådrivande i frågan. Det är ett stort framsteg att kvinnors bristande arbetsmiljö nu på allvar lyfts på regeringsnivå, säger Lenita Granlund.

Omedvetna chefer och politiker

Yeshiwork Wondmeneh är utredare på Kommunal, och i ett inlägg på utredarnas blogg skriver hon att det som är uppseendeväckande är att politiskt förtroendevalda och högre chefer inte har varit medvetna om dessa skillnader i förutsättningar mellan kvinno- och mansdominerade verksamheter. Hon anser att fler arbetsgivare än de som hade deltagit i Arbetsmiljöverkets inspektioner behöver ta del av insikterna som kommit fram.

– Att dessa skillnader grundar sig på hur mäns och kvinnors arbete värderas har varit länge känt, men ändå har det funnits ovilja att se samband mellan kvinnors ohälsa och deras arbetsvillkor, anser Kommunals utredare Yeshiwork Wondmeneh.

Läs mer i bloggninglägget.