Revisorskritik del av förändringsarbete

Tre månader har gått sedan media granskade Kommunal och konferensbolaget Lyran. Det är bra att det som är fel kommit upp på bordet. Vi ska vara ett fackförbund som tål att granskas. Ett stort förändringsarbete är sjösatt och idag ger vi en lägesrapport.

Frågor och svar om Lyrans revision

Kommunals offensiva åtgärdsplan

Tillbakablick: frågor och svar efter granskningen

Vi arbetar intensivt med den offensiva åtgärdsplan som presenterades 20 januari. Flera förändringar är redan genomförda. Styrelsen i konferensbolaget Lyran är utbytt, resturangen Metropol Palais har stängt och en ny restriktiv alkoholpolicy är antagen.

Tidigare kassör Anders Bergström har avgått och ordförande Annelie Nordström avgår vid kongressen om knappt sex veckor. Då väljer medlemmarna en ny ledning med förtroende och mandat att ta Kommunal in i framtiden.

Kommunal har låtit externa revisorer granska ekonomin och besluten inom Lyran, bolaget som drivit bland annat restaurang Metropol Palais. De riktar nu skarp kritik mot delar av den tidigare styrelsen och avgående ordförande Annelie Nordström.

Det handlar bland annat om tjänsteresor och representation med oklart syfte och bristande dokumentation och uppföljning av ekonomiska beslut.

Tre tidigare styrelseledamöter i Lyran nekas därför ansvarsfrihet. Revisorerna rekommenderar även kongressen att inte bevilja avgående ordförande Annelie Nordström ansvarsfrihet eftersom hon varit ytterst ansvarig för Kommunal, och därmed också för Lyran.

Revisorskritiken är en viktig del i förändringsarbetet och vi har redan hunnit långt i arbetet med att skärpa rutiner och regler och föreslå stadgeändringar för att se till att det som skett inte upprepas.

Fakta om medlemssiffror

Vid torsdagens lägesrapport presenterade Kommunal även det medlemstapp som kan kopplas till granskningen. Det rör sig om 8300 medlemmar. I en intensifierad medlemsdialog – om både granskning och pågående avtalsrörelse – har vi valt att även kontakta personer som begärt utträde. Det har varit givande samtal som gett oss viktig input och 2300 medlemmar har valt att under dessa samtal ångra sina utträden.

Följ förändringarbetet på kommunal.se/planen.

Frågor och svar

Hur är ekonomin i Lyran?
Den är dålig. Under 2015 gick handelsbolaget Lyran med 93 miljoner i förlust. Den stora delen av detta är kostnader kring Restaurang Metropol Palais. Den nya styrelsen för Lyran arbetar hårt för att skapa ordning och reda och professionalisera verksamheten.
Ekonomin för fackförbundet Kommunal är däremot mycket god.

Varför görs revision?
En ekonomisk revision är en oberoende granskning som görs av en revisor. Revisorernas uppgift är att kontrollera bokföringen och att det ekonomiska beslutsfattandet skötts på ett ansvarsfullt sätt.

Vad är ansvarsfrihet?
Det är ett juridiskt begrepp som används i samband med att styrelsers arbete kontrolleras och bedöms. Att bevilja ansvarsfrihet innebär att man godkänner hur styrelseledamöterna arbetat. Beslutet är individuellt för varje enskild ledamot.

Vad betyder det att en person inte beviljas ansvarsfrihet?
Det är en markering om missnöje med styrelsens arbete. Det betyder också att de enskilda personerna kan ställas till svars för eventuella felaktigheter.

Här finns fler frågor och svar om revisorernas granskning av handelsbolaget Lyran.