Krisen som ledde till nystart för hela Kommunal

Hösten 2015 påbörjade Kommunal ett större förändringsarbete. Det fick extra tryck av den medierapportering som skedde under våren 2016 som visade på ett antal stora problem inom organisationen. I maj 2016 under kongressen valdes en ny ledning som tog förändringsarbetet vidare. Bland annat startades 2017 en omfattande medlemsdialog som ledde till en nystart för hela Kommunal.

Medlemsdialog gav svar och vägledning

Under 2017 genomfördes en stor medlemsdialog. Tobias Baudin, då nyvald ordförande, reste land och rike runt med en robottupp, fångade upp medlemsförslag och fungerade som väckarklocka. Över 1300 förslag kom in från medlemmar runt om i hela Sverige.

Viktiga förändringar kom snabbt på plats

Kommunals ledning tog krisen på allvar. Det redan påbörjade förändringsarbetet fick ytterligare kraft och energi från medlemsdialogen och började omgående omsätta medlemsidéer till verklighet.

Krisen blev en värdefull väckarklocka

Den kris som Kommunal hanterade våren 2016 ledde till ett omfattande förändringsarbete. Genom att ta krisen på allvar och lyssna på medlemmars rättmätiga kritik fick Kommunal kunskap om problem och även konkreta förslag på åtgärder. Krisen blev på så sätt en drivkraft i förändringsarbetet och en nystart för hela Kommunal.

Vill du vara med och påverka Kommunal?

Om du är medlem i Kommunal och verkligen vill vara med och påverka så är uppdraget som förtroendevald ett naturligt steg. Att vara förtroendevald i Kommunal innebär att du får ett uppdrag av de som är medlemmar i facket på din arbetsplats. Du blir utsedd till arbetsplatsombud eller skyddsombud – eller båda uppdragen. Som förtroendevald är du viktig för att alla medlemmar i Kommunal ska kunna påverka på sin arbetsplats.

Det innebär det att bli förtroendevald och så går det till att bli vald

Bli arbetsplatsombud