Telefonproblem

Kommunal Direkt - för frågor om ditt arbetsliv - går inte att nå via telefon just nu. Felsökning pågår. Du kan alltid mejla oss.
Stäng

Restaurangbiträdet och avtalsdelegaten Anneli Ellebo om det nya avtalet med Visita

Avtalsdelegaterna Anneli Ellebo och Marie Nässelqvist.
Foto: Kommunal
2021-02-15
Anneli Ellebo arbetar som restaurangbiträde i skolmatsal och har under de senaste månaderna ingått i Kommunals avtalsdelegation under förhandlingarna med Visita. Nu är avtalet äntligen klart.

Förhandlingarna var tuffa, och parterna var långt ifrån varandra, men nu är avtalet mellan Kommunal och Visita äntligen klart. 700 medlemmar som arbetar i kök kan se fram emot löneökningar i nivå med övriga arbetsmarknaden, och att minimilönerna får en skjuts uppåt.

Jag är av princip aldrig riktigt nöjd, men det känns väldigt bra att minimilönerna utvecklas. Eftersom det är många som arbetar på den lönenivån kommer det här att få stor effekt i vår bransch. Alla som jobbar hårt och gör sitt bästa förtjänar en löneökning, inte minst de unga, säger avtalsdelegaten Anneli Ellebo.

Anneli Ellebo arbetar som restaurangbiträde i skolmatsal och har under de senaste månaderna ingått i Kommunals avtalsdelegation under förhandlingarna med Visita. Hennes och de andra delegaternas uppgift är att prioritera bland inkomna avtalsförslag och vid olika tidpunkter i förhandlingarna diskutera aktuella bud med de förhandlande ombudsmännen.

– Att sitta i delegation har varit riktigt svårt denna gång, eftersom vi bara kunnat träffas digitalt. Känns inte riktigt som att man är med. Men det är förstås likadant för alla!