Rätt grindsystem gör drivning av kor säkrare

Varje år anmäls cirka 40 arbetsplatsolyckor i Sverige där den drabbade har skadats av nötkreatur. Eftersom många olyckor inte anmäls, är antalet drabbade uppskattningsvis tio gånger fler. Att driva kor till klövverkning är särskilt riskfyllt, med stressade kor som blir oberäkneliga. Nu har forskare på Institutet för jordbruks- och miljöteknik, JTI, testat och utvärderat vilket drivningssystem som gör hanteringen av korna säkrare.

Systemet Bud Box visade sig fungera bra, eftersom det utgår ifrån grundläggande principer om kons beteende: hon vill gå tillbaka samma väg som hon kom, hon vill följa andra kor och kunna se den som driver henne. I testet krävdes det färre ingripanden för att föra korna framåt, vilket tyder på att drivningen blev effektivare. Korna betedde sig lugnare också, jämfört med ett system där korna försöker komma undan och halkar.

- När  korna inte är stressade och rädda under hanteringen minskar risken för olycksfall för djurskötaren. Resultaten visar hur viktigt det är att ta hänsyn till kornas beteende när man utformar sitt drivningssystem, säger Cecilia Lindahl, forskare på JTI.

Hela rapporten ”Hur optimeras provisoriska drivningssystem till fixeringsbox avseende säkerhet, effektivitet och djurvälfärd?” finns att ladda ner som pdf på JTI:s webbplats.

Av: Anna Sahlée