Pensionen är en kvinnofälla – rapport från Kommunal och SKPF

Trots många år i välfärdens tjänst kan en majoritet av Kommunals kvinnliga pensionärer ändå inte försörja sig på sin pension. 7 av 10 är beroende av garantipension. I genomsnitt får de nästan 4000 kronor mindre i månaden än de pensionerade Kommunalmännen. För många kvinnor är tvåsamheten därför en nödvändighet för att överleva ekonomiskt. Ytterst är detta en konsekvens av orättvisa arbetsvillkor, skeva löner och ett ojämställt hemmaliv. Det visar en rapport från Kommunal och SKPF.

I rapporten ”Pensionen – en kvinnofälla” presenterar Kommunal och SKPF (Svenska KommunalPensionärernas Förbund) unik ekonomisk statistik över hur pensionen ser ut för 150 000 pensionerade SKPF-medlemmar, tidigare verksamma inom Kommunals yrken. Utöver statistiken har 50 pensionerade SKPF-medlemmar intervjuats om övergången från lön till pension.

Nu har vi svart på vitt det vi vetat länge, ojämlikheten som drabbar kvinnor förs vidare in i pensionen, säger SKPF:s förbundsordförande Monica Bäckman.

- Nu gäller det att göra två saker samtidigt. Vi behöver förbättra för de välfärdsarbetare som nu är i arbetslivet. Löner och arbetsvillkor måste bli sådana att de ger god pension. Dessutom är det nödvändigt med förändringar för nuvarande pensionärer. Pensionen är ibland på gränsen till ovärdig. Glädjande nog har vi genomförbara förslag som kan ordna upp situationen, fortsätter Monica Bäckman.

- För att skapa förutsättningar för ett mer jämställt yrkesliv är några av de viktigaste åtgärderna att göra heltid till norm på arbetsmarknaden, bort med deltider och otrygga anställningar. Annars är risken överhängande att det blir ojämställt livet ut, säger Annelie Nordström, ordförande Kommunal.

Pensionen är en kvinnofälla – rapport från Kommunal och SKPF