Oro finns hos sju av tio medlemmar i Kommunal att inte orka arbeta till pensionsålder

Trygghetspensionens införande har tydliga konsekvenser för äldre arbetstagare och är en viktig faktor för att skapa ett mer rättvis och jämlikt arbetsliv samt ekonomisk trygghet inför pensionen. En undersökning som Kommunal från våren 2023, som 63 000 medlemmar svarade på, visar att oro för att inte orka arbeta fram till den lagstadgade pensionsåldern är stor. Den stora oron att inte orka arbeta syns så väl i kvinnodominerade som mansdominerad branscher.

Bild på kvinna som går bredvid äldre kvinna utomhus.
Foto: Kommunal.

Trygghetspensionen är en nödvändig lösning för Kommunals medlemmar, motiverad av den bristande arbetsmiljön, långt arbetsliv i och med tidigt inträde på arbetsmarknaden samt den stigande pensionsåldern.

Totalt sett är 67 procent av de tillfrågade oroliga på något sätt att de inte kommer orka jobba fram till den lagstadgade pensionsåldern. Av dessa är 33 procent mycket oroliga och 34 procent ganska oroliga.

Bland kvinnorna är andelen som är mycket oroliga högre, nämligen 35 procent. För männen är andelen mycket oroliga lägre: 25 procent.

Bland undersköterskor inom äldreomsorgen är andelen mycket oroliga hela 44 procent.  Totalt sett är 77 procent av medlemmarna inom äldreomsorgen oroliga.

Läs mer om trygghetspension.