Ordförande har ordet, Kommunal Stockholms län

Ganska ofta hör jag att facket, och Kommunal inte gör något. Jag tror att det är en av de största missuppfattningar som finns. Vi i Kommunal behöver förstås vara ödmjuka inför att vi som arbetskamraternas representanter inte alltid lyckas. Ibland räcker vi inte till. Med att återkoppla. Med att gemensamt komma fram till rimliga förväntningar med vad vi kan göra tillsammans när någon av oss behöver hjälp. Eller med att nå ända fram till det vi gemensamt kräver i en schemaförändring eller budgetförhandling.

Jessica P Klemetsson, ordförande, Kommunal Stockholms län
Foto: Fredrik Sandin Carlson

En del tycker att Kommunal och fackets idé om att gå ihop och ställa krav är omodern, att fackföreningen lever på hyfsat gamla meriter som åtta timmars arbetsdag, semester och anställningsskydd.

Ja, vår förening tillsammans med svensk arbetarrörelse har många segrar och förbättringar för arbetare och samhället i sitt bagage. Jag tror att de flesta inser vilken lång väg och vilket slit våra arbetskamrater som stod i fronten och representerade oss i dessa frågor la ner.

Jag är dock inte lika säker på att alla som väljer ett medlemskap i Kommunal vet och känner att det faktiskt är vi medlemmar som är nyckeln och förutsättningen till att vi når framgång i de frågor vi driver.

Den fackliga idén är inte omodern. Den är genial. Men den kräver att vi som jobbar på samma arbetsplats, hos samma arbetsgivare i samma bransch är medlemmar. En förening utan medlemmar finns inte. Så historien upprepar sig varje dag om och om igen. Det är vi som är medlemmar i Kommunal som gör det möjligt för våra representanter att vara i fronten och driva våra gemensamma frågor.

Så stort tack för att du väljer att vara medlem i Kommunal! Ditt medlemskap möjliggör att vi kan fortsätta stå emot förslag till försämringar och driva frågor som kommer förbättra vår morgondag!
Och därför behöver vi också hjälpas åt så vi blir fler medlemmar i Kommunal! Oavsett om du är medlem eller förtroendevald. Ställ frågan till dina arbetskamrater redan idag. Är de medlemmar? Om inte? Fråga om de vill gå med.

Trevlig sommar!

Jessica P Klemetsson