Omval och nyval på vårens representantskap

Avdelning Västs årsmöte hölls den 27 april på Lindholmen Conference Centre, där cirka 200 förtroendevalda hade samlats för att behandla verksamhetsberättelse, motioner och genomföra flera val.

En massa deltagare på avdelning Västs årsmöte 2023.
Foto: Kommunal

Omvald ordförande och några nya ledamöter

Det första valet som genomfördes var till ordförande. Sittande ordförande Sladjana Gustafsson blev vald med stor majoritet, vilket innebär att hon fick förnyat förtroende att sitta kvar i två år till.

När det var dags att välja ledamöter och ersättare till avdelningsstyrelsen blev det mer spännande och jämna val, där det krävdes flera omröstningar per val innan det stod klart vilka som fått uppdragen. Totalt valdes sex stycken ledamöter, varav tre var omvalda och tre nyvalda, och därefter valdes fem ersättare.

När styrelsen var klar valdes även revisor och ersättare samt fanbärare och ersättare.

Alla valda vid gårdagens möte

Avdelningsstyrelsen

• Sladjana Gustafsson

Ledamöter

• Christine Marttila (omvald)
  • Veronika Kihlberg (omvald)
  • Christian Svensson (omvald)
  • Mona Dieng (nyvald)
  • Carina Antonsson (nyvald)
  • Karina Pettersson (nyvald)

Ersättare, ledamot

1. Robin Nordh
  2. Sophie Ritzman
  3. Christina Wising
  4. Fredrik Thell
  5. Ronny Sunesson
Övriga uppdrag

Revisor

• Eva Eriksson

Ersättare, revisor

1. Krister Jildén
  2. Annika Larsson
  3. Chinor Saidi

Fanbärare

• Sara Pejlare

Ersättare, fanbärare

• Robin Ferm

Motion om Medlemmarnas hus engagerade

Två motioner hade kommit in till årsmötet. Den första, som berörde sektionernas budget, behandlades snabbt. Motionären och övriga deltagare var nöjda med styrelsens motionssvar.

Den andra motionen, som handlade om Medlemmarnas hus på Alströmergatan i Göteborg, blev desto mer debatterad. Till slut blev det bifall för styrelsens svar med en liten majoritet. Både styrelse och anställda kommer dock ta med sig de frågor som lyftes när det arbetas vidare med husets tillgänglighet för våra medlemmar.

Extra representantskapsmöte 16 maj

På grund av en miss i hur avdelningens valberedning ska utses så kunde det valet inte genomföras på årsmötet. Istället blir det ett extrainsatt representantskapsmöte via Microsoft Teams den 16 maj, där den huvudsakliga punkten blir just val av ny valberedning för avdelningen.