Ombud laddar för uppdrag på distans

Av Kommunals 153 ombud till LOs kongress den 15 juni kommer 14 från Skåne. För dem handlar det om att hålla ihop, om att inte underskatta vikten av solidaritet och att förbereda sig för uppdraget.

Tre av Kommunal Skånes 14 ombud till LOs kongress
Anders Sahlström Glassel, Helen Persson och Ebba Rosvall är tre av Kommunal Skånes 14 ombud till LOs kongress
Foto: Monica Brundin Danielsson

Anders Sahlström Glassel

Vilken är din relation till LO?

- LO är opinionsbildande. En blåslampa. En organisation som tar sats framåt.

Hur ser du på ditt uppdrag som Kommunal Skånes ombud till LO-kongressen?

- Vi kan föra in nuläge i framtida strategier. Vi vill fortsätta vara världens bästa fackföreningsland. Står vi stilla kommer vi inte framåt. Vi fick lägre arbetstid av en anledning. Vi fick fler semesterveckor av en anledning. Jag ser framemot att rösta fram tre kvinnor till LOs ledning. I stort handlar det om att ena LOs 14 medlemsföreningar.

Vilken är den viktigaste fackliga frågan just nu?

- I det vi står i nu är det LAS-frågan. Låt oss begrava den utredningen.

Underskatta inte vikten av solidaritet

Ebba Rosvall

Vilken är din relation till LO?

- Jag är ordförande LO-distriktet i Hörby. Jag tycker att det tvärfackliga arbetet är viktigt. Vi kan stötta varandra och hjälpa varandra. Jag ser verkligen bilden framför mig hur vi krokar arm och är starka tillsammans.

Hur ser du på ditt uppdrag som Kommunal Skånes ombud till LO-kongressen?

- Jag tycker att det är coolt att vara kongressombud när man är 24 år. Otroligt stort att jag blev vald till ombud och att jag får vara med och lyfta medlemmarnas viktiga frågor.

Vilken är den viktigaste fackliga frågan just nu?

- Det är rätt lön och rätt arbetsvillkor för dem som sliter på golvet varje dag inom vård och omsorg. Krisen har drabbat oss alla, men verkligen satt ljuset på villkoren för de yrkesgrupperna.

Helen Persson

Vilken är din relation till LO?

- Jag är uppväxt i ett fackligt hem där det ofta pratades om vikten av att vara med i en fackförening. Kärnan i LO handlar om gemenskap.

Hur ser du på ditt uppdrag som Kommunal Skånes ombud till LO-kongressen?

- Det är en stor ära att få vara med och representera Kommunal. Därför kan jag vara med och bidra till att skapa ett jämställt samhälle. Vi behöver sjysta villkor och trygga anställningar. Nu i krisen blir det ännu tydligare.

Vilken är den viktigaste fackliga frågan just nu?

- Trygga anställningar och rätt arbetsmiljö.