Matilda Johansson fortsätter som ordförande för Kommunal Västerbotten

Matilda Johansson har blivit omvald till ordförande för Kommunal Västerbotten och fortsätter en mandatperiod till. Lär känna Kommunal Västerbottens ordförande bättre nedan!

Kommunal
Foto: Kommunal

Hej Matilda! För de som inte redan känner dig - vem är du?
Jag heter Matilda Johansson, är 37 år och anställd som barnsköterska på Region Västerbotten på BB/Förlossningen i Umeå. Jag bor i en by utanför Umeå tillsammans med min man, mina två barn och en katt.

Grattis till ordförandeposten! Hur känns det här?

Först vill jag tacka för förtroendet att vara avdelningsordförande och fortsätta leda Kommunal Västerbotten framåt i två år.Jag är glad, stolt och ödmjuk inför uppdraget och jag kommer göra det jag kan för föreningen.

Jag är en lagspelare, och jag vet att det är när vi tillsammans går ihop och arbetar mot gemensamma mål som vi blir en starkare förening. Därför vill jag fortsätta att bygga ett starkt lag i Kommunal Västerbotten. Där vi alla är lika viktiga för att nå målen och vara en närvarande, handlingskraftig och en proffsig fackförening.

Är det något du vill skicka med till dina Kommunal-kamrater?

Jag vill att vi alla ska sträcka på oss för det fina arbete vi gör varje dag - och både känna styrkan och vilken samhällskraft som vi är som förening.

Arbetsplatsbesöken är något som vi gör bra, och det ska vi fortsätta prioritera högt.  Arbetsplats- och skyddsombuden är otroligt viktiga i föreningen. De är proffs på sitt jobb, och vi behöver bygga relationer och låta arbetsplats- och skyddsombuden växa och ta mer ansvar. På så vis blir vi en starkare fackförening ute på arbetsplatserna.

Det verktyg vi behöver använda mer för att bli en starkare förening med hög organisationsgrad är bildning. Utbildning ger styrka - och med starka och trygga medlemmar och förtroendevalda så kan vi förbättra både arbetsmiljön och arbetsvillkoren på arbetsplatserna.

Någon fråga du brinner särskilt för?
För mig är organisering det viktigaste vi gör som förening.För att få till bra kollektivavtal med bättre löner och villkor så behöver vi ha en hög organisationsgrad!

Grattis Matilda Johansson och lycka till med ditt fortsatta arbete som ordförande för Kommunal Västerbotten!