Lyckad värvning av visstidsanställda genom medlemsutbildning


När sektion Örebro vård och omsorg bjöd in vikarier till en medlemsutbildning med syfte att nå ut till fler visstidsanställda visade det sig bli en riktig framgång. Cirka 160 personer anmälde sig och genom utbildningen lyckades sektionen värva 30-35 visstidsanställda som nya medlemmar.

Deltagare sitter på rad framför en scen där två personer står och pratar.
På bilden syns Eva Jessen, Britt-Marie Balaj, Maria Råberg, Charlotta Nilsson och Carina Holmgren
Foto: Kommunal

Hallå där Britt-Marie Balaj, ordförande i sektion Örebro vård och omsorg, hur kom ni på idén?

– Vi har varit på många arbetsplatsbesök där vi ofta träffar ordinarie personal. Vi behöver träffa de ordinarie, men om vi ska värva behöver vi träffa de som inte är medlemmar och det är oftast vikarierna.

Sektionen testade något nytt som de inte hade gjort förut - de bjöd in till en medlemsutbildning riktad till vikarier. Deltagarna fick betalt för sin medverkan och behövde på så vis inte förlora pengar genom att tacka nej till ett arbetspass. 

– Att vi anordnar medlemsutbildningar är positivt och att vi faktiskt får folk att komma är också positivt, men vi var inte beredda på att det skulle komma så många! Vi valde ut några verksamheter och började skicka ut inbjudningar och medan vi höll på med utskicken började det komma in anmälningar som vi inte såg, så vi hann inte bromsa. Det blev mycket större än vad vi trodde, men vi ville och kunde inte säga nej till någon.

– 160-170 personer anmälde sig allt som allt, vi hade räknat med att det skulle vara 40 personer. Utbildningarna var på halvdagar så det kom cirka 70 personer på förmiddagen och cirka 70 personer på eftermiddagen.

Hur skickade ni ut anmälan? 

– Jag hade kontakt med en person hos arbetsgivaren, som föreslog att vi skulle använda arbetsgivarens personalsystem för att skicka ut inbjudan via sms. 

– I början funderade vi på om alla visste vad vi hade bjudit in till eftersom det går via arbetsgivarens system. Vi var övertydliga i inbjudan med att det var Kommunal som bjöd in, så att de inte trodde att det var Örebro kommun som hade bjudit in, men de flesta som kom hade förstått att det var Kommunal. 

De som anmälde sig till medlemsutbildningen var från de flesta verksamheter inom vård och omsorg inom Örebro kommun.

– Medlemsutbildningens upplägg var att enkelt gå igenom fackets historia. Vi gick också igenom vad de behöver tänka på när de får sin första anställning. Det finns ett koncept som Kommunal har och vi plockar ihop olika bilder och olika sammanhang som vi visar och pratar om. De flesta hade väldigt många frågor, vikarier upplever ofta att de inte har några rättigheter, utan bara skyldigheter.

Det blev mycket större än vad vi trodde, men vi ville och kunde inte säga nej till någon.

Britt-Marie Balaj, ordförande i sektion Örebro vård och omsorg

Hur många värvade ni? 

– Någonstans mellan 30-35 personer. Några skrev in sig direkt när de var där och då fick de fick hjälp med att skriva in sig, andra tog med sig en blankett och skickade in.

Britt-Marie tror att den viktigaste framgångsfaktorn var att det var en medlemsutbildning, eftersom man då inte behöver förlora pengar för att man tackar nej till ett pass. En annan viktig framgångsfaktor var att vikarierna kände att det för en gångs skull var någon som brydde sig om dem och ville prata med dem. 

Varför tycker du att visstidsanställda ska vara medlemmar i Kommunal? 

– Visstidsanställda behöver samma typ av stöd som ordinarie personal. Oavsett om de är visstidsanställda eller ordinarie måste de få hjälp för att det ska bli tryggare även för dem. Många tror att de inte kan bli medlem i Kommunal. Ofta vet de inte om sina rättigheter – som att de har rätt till övertidsersättning, till exempel – det vet inte alla. De visstidsanställda behöver oss minst lika som de som är tillsvidareanställda.

Vilka utmaningar ser du med att värva visstidsanställda och hur kommer du runt det?

– En utmaning är att vi inte alltid möter visstidsanställda vid arbetsplatsbesök. Det är så slimmat i organisationerna så de har heller inte alltid tid att prata med oss. Jag tror på vår idé om att de får lära sig mer om facket genom en utbildning, och att de samtidigt får betalt för att gå. Det är värt att göra en medlemsutbildning och redan nu har vi några medlemsutbildningar inplanerade i höst som riktar sig till visstidsanställda.

– Det är utmaning att nå de som arbetar hos en privat arbetsgivare för där finns inte någon kontakt och vi kan inte heller använda deras system. 

Vilka är de vanligaste frågorna kring ett medlemskap?  

– Vad kostar det? är den vanligaste frågan. Vad kan ni hjälpa mig med? Vad ingår i medlemskapet?

Britt-Maries bästa värvningstips:

•    Gör det enkelt genom att till exempel prata om att det är viktigt att vi är många. Och alla vet inte att en försäkring ingår.

•    Värva personer inom den verksamheten man har kunskap inom.  Man måste vara på samma nivå och svara på frågorna man får. När de pratar om att de har dåliga löner kan man svara att man håller med, men om det ska bli bättre måste vi hjälpas åt.

•    Ställ frågan! Men gör det inte direkt utan fråga hur de har det först och visa att du bryr dig. Fråga sedan om hen är medlem i Kommunal.

•    När vi gör besök tar vi med värvningsmaterial som vi delar ut. Om ingen har blivit medlem, då går vi tillbaka dit efter någon vecka eller månad. 

Dela sidan

Kontakta Kommunal

Har du frågor om medlemskap eller behöver du hjälp i något som rör ditt arbetsliv? Ring, så hjälper vi dig!

010-442 70 00Öppettider och andra kontaktvägar