Lena värvar med hjärtebullar

Lena Nyström från Skellefteå är undersköterska och sedan fem år även regionalt fackligt ombud (RFO) för Kommunal Västerbotten. Hon älskar att vara ute på arbetsplatsbesök och har hittat ett alldeles eget sätt att värva på. Här delar hon med sig av sina bästa värvartips.

Bild på Lena Nyström på en buss tillsammans med en bussförare
Lena Nyström ute på arbetsplatsbesök
Foto: Kommunal

För Lena är värvning naturligt och något av det roligaste hon vet. Hennes främsta tips till andra som är ute och pratar med potentiella medlemmar är att inte tänka för mycket och att vara sig själv:

– Lyssna in personen du möter och var naturlig. Se det som att du har massa bra kunskap att dela med dig av. Du har ju faktiskt ett superbra erbjudande till dem; att bli medlem i Kommunal med allt vad det innebär, säger Lena.

– Fråga hur det är på jobbet och hur vi skulle kunna stötta dem. Prata om hur mycket enklare det blir att lösa saker på jobbet när vi går ihop tillsammans.

Förutom RFO, är Lena också handledare och utbildar arbetsplatsombud. En viktig sak är att ge dem en stadig grund att stå på, med kunskap om Kommunal och att lära dem om värderingar och kärnvärden. De ska vara stolta över Kommunal!

Detta är något hon också vill lyfta när det gäller att vara ute och prata med medlemmar, både befintliga och potentiella. Det syns och märks när man är stolt över sitt fackförbund.

– Det är viktigt att vi har en god medlemsvård. Att vi tar hand om de befintliga medlemmarna och stöttar dem när de behöver vår hjälp. För gör vi det, blir det ringar på vattnet och fler som vill vara med i Kommunal.

Lenas berömda hjärtebullar

I början när Lena var ute och träffade medlemmar på arbetsplatsbesök hade hon, som så många andra, med sig chokladbitar att bjuda på. Och visst var det uppskattat. Men efter ett tag kändes det opersonligt och tråkigt, så hon funderade på hur hon kunde ändra på det.

– Jag ville hitta på något annat! Och eftersom jag gillar att baka och hjärtat är en fin symbol för vår förening, så tänkte jag att "Borde man inte kunna göra hjärtebullar och ta med sig"? Så, jag ringde min mamma, som också varit medlem och arbetsplatsombud i Kommunal innan hon gick i pension, och så bakade vi 3 liter bullar en söndag.

Bullarna har blivit ett fint sätt att påbörja samtal ute på arbetsplatserna. Man kommer fram till Lena, tar en bulle och säger ofta ”Va? Har du bakat bullarna i form av ett hjärta? Vad fint!” Lenas svar är alltid detsamma: "Ja, det är ju ni medlemmar som är hjärtat i vår förening. Utan er finns vi inte. Bullarna är en hyllning till er!"

Lenas bästa värvartips

• Vad glad och le! Även när du ringer – det hörs på telefon om du är positiv och glad.
  • Var ödmjuk! Tacka för att du får komma och ta upp en del av deras tid.
  • Anpassa dig! Lyssna och känn in personen du träffar och stämningen på arbetsplatsen.
  • Gå ut själv! Det kan vara överväldigande och skrämmande om ni är flera som kommer i grupp och värvar.
  • Skippa broschyrerna! Be om mejladress och skicka ett trevligt tack för samtalet med länk och info.
  • Använd ditt förnamn när du ringer! Det är mer nära och personligt att prata med Lena än Lena Nyström.
  • Skaffa en värvningsmentor! Följ gärna med någon som är bra på att värva – en supervärvare kanske? – och lär dig av dem.