Lars Frid har tecknat 32 avtal i år

Tre frågor till Lars Frid, regionalt fackligt ombud, som lyckats teckna 32 avtal under 2019.

Lars Frid
Lars Frid har gjort all time high när det gäller tecknande av kollektivavtal i år, hela 32 stycken har han lyckats teckna.
Foto: Kommunal

Vad var ditt mål 2019?
När året började närma sig slutet satte jag ett mål på 30 kollektivavtal för 2019. Detta mål nådde jag i slutet av november och tänkte att nu blir det nog inget mer avtal för i år. Jag och ombudsmannen Lill-Britt Larsson hade i början av november ett möte med företaget Tidy.nu angående kollektivavtal i två av deras företag, Nanny.nu och Tidy.nu men sen hörde vi inget mer. Men i början av december gick de med i Almega och tecknade två avtal i sina företag. Nu avslutar vi 2019 med 32 avtal tecknade och ser framemot 2020 med nya avtal. Nu har jag funderingar på 40 avtal som mål under 2020.

Hur lyckas du teckna så många avtal?
När jag hittar ett företag som inte har avtal så pratar jag med företaget tre gånger. Första gången kan vara i telefon där vi pratar om avtalet lite löst och de får ett avtal skickat till sig där de får läsa igenom avtalet. Vi bokar in ett möte efter att de läst och går igenom deras frågor eller funderingar kring saker i avtalet.

Vi skriver fortfarande ingen beställning av avtalet till förbundet utan vi bokar in ett nytt möte en vecka senare. Vid detta tredje möte är det skarpt läge och vi går igenom avtalet noggrant om vad det betyder och vad eller hur de kan få hjälp vid ett hängavtal eller om de är med I Almega. Vid detta möte brukar det vara självklart för företaget att de ska teckna ett avtal. Jag beställer då ett avtal och när jag får tillbaka detta avtal så träffas vi igen och går igenom det sista i deras funderingar innan de får underteckna avtalet.

Lyckas du alltid?
Det är ju faktiskt inte alltid jag lyckas få till en underskrift på avtalet. Tre gånger har vi fått riva avtal på grund av att vi inte får någon kontakt eller att företaget tyvärr har ändrat sig.