Krönika: En unik chans för Sverige

Med tanke på de stora satsningarna på välfärden i regeringens höstbudget finns nu en unik chans att lyfta välfärdens personal och öka jämställdheten på arbetsmarknaden. Det skriver Tobias Baudin, förbundsordförande i Kommunal, i sin krönika.

Tobias Baudin mot vit vägg.
Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.
Foto: Fredrik Sandin Carlson.

Coronapandemin förde med sig en bra sak. Att så många fler har fått upp ögonen för det oerhört viktiga arbete som medlemmarna i Kommunal utför. Jag har sällan känt ett så brett folkligt stöd för att välfärdens personal ska få högre löner och bättre villkor och om det går från ord till handling så skulle det göra väldigt mycket för jämställdheten i Sverige.

Stora löneskillnader

Lönegapet mellan män och kvinnor är nämligen i allra högsta grad en realitet på svensk arbetsmarknad. Inte minst finns det stora löneskillnaden mellan mans- och kvinnodominerade yrken, trots att de är jämförbara i krav på till exempel utbildning och färdigheter. Löneskillnaderna mellan arbetarmän och arbetarkvinnor har stått mer eller mindre stilla de senaste åren. Idag tjänar en bilmekaniker cirka 40 000 kronor mer om året än en undersköterska, trots likvärdig utbildningsnivå. Det är helt uppåt väggarna. För att vara tydlig, det är inte en bilmekaniker som tjänar för mycket.

Lyft välfärdens personal

Medlemmarna i Kommunal utför jobb som är absolut grundläggande för att den svenska välfärden ska fungera. För att fler ska vilja stanna kvar i, och söka sig till, de här yrkena behöver arbetsvillkoren och lönen bli bättre än de är idag. Mycket bättre. För vi vet att behoven inte kommer bli mindre.

Och med tanke på de stora satsningar på välfärden som regeringen presenterat i nästa års budget, så finns det nu en unik chans att lyfta välfärdens personal och öka jämställdheten på svensk arbetsmarknad. Den chansen får Sverige inte gå miste om.

Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal