Längre svarstider hos sektionerna

Just nu har vi tekniska problem med sektionernas e-post, därför kan det ta längre tid att få svar. Du kan även ringa till oss.

Kommunalarnas pris till Hans Schakonat i avdelning Sydväst

Kommunalarnas pris Hans Schakonat
Utanför kongresshallen. Hans Schakonat vinnare av kulturpriset Kommunalarnas pris 2016
Foto: Sebastian Westman
Annelie Nordsttröm, Hans Schakonat och Özz Nûjen
Hans Schakonat tar emot kommunlaranas pris av Annelie Nordström och Özz Nûjen
Foto: Sebastian Westman
2016-06-02
Hans Schakonat från Falkenberg tilldelades kulturpriset Kommunalarnas pris på Kommunals kongress. Kandidaterna nominerades och gick sedan vidare till en omröstning på webben där alla medlemmar kunde delta. Priset får Hans Schakonat för sitt inspirerande sätt att arbeta med musik och teater med funktionshindrade och för sitt musicerande på fritiden.

Solteatern - Gött och leva (Falkenberg 2013-09-07)

Kan du berätta kort om verksamheten?

- Vi har en kulturgrupp i vår dagliga verksamhet. Där ingår Solteatern och Solteaterns rockorkester, där bland annat jag är med och leder gruppen. Vi gör musikvideor, radioteater, uppträder inför publik, teaterföreställningar och allt möjligt.

Hur känns det att få Kommunalaranas pris?

- Det känns fantastiskt. Trodde inte riktigt på det först, men det uppmuntrar en att fortsätta.

Vad betyder priset för dig?

- Det betyder att jag kanske inte är så dålig som jag tror, säger Hans Schakonat och skrattar och tillägger:

- Nä, men det får en att fortsätta utvecklas och kämpa på framåt. Man blir taggad som fan, för ibland tvivlar man på sig själv.

Vad betyder det för verksamheten?

- Det belyser verksamheten och chefen blir ju glad och sektionen i Falkenberg blir ju glad. Förhoppningsvis höjer det statusen på yrket. I Soltetern är alla rockstjärnor, så förhoppningsvis når vi ut till fler. Och det stimulerar till mer musicerande privat.

Hur kom det sig att det just blev musik och teater?

- Ah, det var 15 år sedan vi började med detta. Det fanns ett behov av att pyssla med det. Med hjälp av musik och konst stimulerar vi alla sinnen.

Vad säger deltagarna i Solteatern?

- De är glada. En del tycker det är jätteroligt och det känns som äkta glädje för mig.

Solteatern på Facebook