Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Omröstningen till Kommunalarnas pris är avslutad

Kulturpriset Kommunalarnas ska gå till en medlem i Kommunal och alla medlemmar har kunnat rösta. Omröstningen är nu avslutad och på kongressen kommer avslöjades vem det var som vann.

Hösten 2015 kunde alla medlemmar vara med och nominera en kulturutövande medlem till Kommunalarnas pris. Bland de nominerade valdes sex personer ut till en omröstning som avslutades 5 april.

Klicka på den här länken för att läsa mer om mottagaren av Kommunalarnas pris och övriga kulturpristagare som fick motta sina priser under Kommunals kongress i juni.

Nominerade till Kommunalarnas pris

Cecilia Green
Gjuter i betong, stora och små alster som går att ha både ute och inne. Hon målar dem inte utan har dem råa. Väljer man att ha dem ute bidrar naturen med patina. Bilder finns på fb-sidan. Till vardags arbetar Cecilia som vårdare inom LSS.

Hans Schakonat
Hans arbetar med personer som har funktionsnedsättningar. I sitt arbete stimulerar han andra till att delta och medverka i kultur genom Kulturgruppen Solteatern och Solteaterns Rockorkester som sysslar med musik, teater, konst, film och musikvideos. Han sysslar också med musik utanför jobbet och skriver musik både till sig själv och till andra. 2013 gav han ut en skiva. Här finns ett smakprov.

Heikki Pohjolainen
Skriver om samhället ur ett arbetarklassperspektiv med lokal anknytning i hemstaden Eskilstuna. Allt började med att han vann en författartävling i Sörmland för cirka 25 år sen och skrev sedan många noveller och ett par radioföljetonger som spelades i P4 Sörmland. Efter ett långt uppehåll har han nyligen tagit upp skrivandet igen. En färsk novell finns att läsa här. Heikki jobbar som vårdare på ett gruppboende.

Marcus Lindgren
Marcus jobbar som fritidsledare och är en förebild för ungdomar i Nacka kommun. Han samarbetade förra året med "Polarna", kommunens uppsökande verksamhet, och gjorde tillsammans med aktiva ungdomar en låt och musikvideo med temat "Stark utan Knark".

Mona Lembke
Mona fotograferar på sin fritid. Startade Trolltivedens Fotoklubb där hon är vice ordförande, har sedan starten i februari 2015 växt till 65 medlemar. Målet är att alla skall kunna vara med och att alla skall ha roligt oavsett hinder eller förmåga, en del har inte ens en egen kamera. Mona är drivande hjälper och uppmuntrar ungdomar att våga ställa ut sina fotografier. Till vardags arbetar hon som barnskötare på en skola.

Tobias Möller
Har skrivit novellsamlingen "Alla ska duscha" som han gett ut på egenutgivningsförlaget Vulkan. Här berättar han mer. Tobias är även musiker, albumet Great Tonight finns på Spotify. Tobias arbetar på en gruppbostad.