Kommunal stämmer Frösunda i Halmstad

Kommunal stämmer Frösunda för utebliven uppsägningslön för sex personer som Frösunda omplacerat. En omplacering som bland annat betydde hyvlad tjänstgöringsgrad. Tackade man nej till en omplacering sades man upp på grund av arbetsbrist.

Förra hösten fick sex anställda på två gruppboenden i Halmstad ett erbjudande av Frösunda Omsorg att omplaceras med sämre anställningsvillkor, bland annat lägre arbetstid. Redan dagen efter var de tvungna att tacka ja eller nej. Om de tackade nej fick de inte ha kvar sina gamla tjänster, utan skulle sägas upp på grund av arbetsbrist.

Nu stämmer Kommunal Frösunda Omsorg för att de inte betalt ut någon uppsägningslön. Frösunda hävdar att det inte handlar om uppsägningar utan omplaceringar.

– De anställda är förtvivlade och oroliga för sin framtid. Den metod Frösunda använder är inte förenlig med modern arbetsmarknad. Frösunda hävdar att det handlar om omplaceringar, men man kan inte bli omplacerad till sin egen tjänst, säger Cecilia Ljungqwist, avdelningsordförande Kommunal Sydväst.

Läs hela artikeln här