Kommunal hjälper fackförbund i Tjeckien och Serbien öka sin medlemsrekrytering

Kommunal bidrar till att stärka fackförbund i Tjeckien och Serbien genom att finansiera möjligheter för dem att öka sin medlemsrekrytering. Det görs via organisationen European Federation of Public Services Unions (EPSU), där Kommunal också är medlemmar.

Projektet är ett led i EPSU:s arbete med att stärka fackföreningar i östra Europa som har svårigheter att behålla sitt medlemsantal.

Kommunal är med och finansierar möjligheterna för förbund i Tjeckien och Serbien att anställa personer som enbart arbetar med medlemsrekrytering.  Det hjälper fackföreningarna och är dessutom en förlängning av Kommunals arbete med att hålla uppe organisationsgraden och därmed stärka hela den Europeiska fackföreningsrörelsen.

EPSU har ett flertal liknande projekt i östra Europa. Dessa finansieras av andra förbund som också är medlemmar i EPSU.

Vill du veta mer om projekten i Tjeckien och Serbien? Titta på videoklippen nedan.

EPSU Czech Republic
EPSU Serbia