Kollektivavtalet – grunden för att din arbetsgivare är seriös och tar ansvar för sina medarbetare

I år fyller den svenska modellen 85 år. Det är så länge sen, år 1938, som LO och Svenska Arbetsgivareföreningen SAF, tecknade det första kollektivavtalet i Sverige.

Tina Christensen ordförande Kommunal Skåne
Foto: Kommunal

Den svenska modellen är unik. Liknande konstruktioner finns i våra nordiska grannländer men fungerar inte fullt ut som i Sverige. Grundtanken med modellen är att staten och politiken inte ska lägga sig i de frågor som rör löner och anställningsvillkor. Därför har vi till exempel ingen lagstadgad minimilön i Sverige som är vanlig i andra länder. Det är helt enkelt de det berör, som gemensamt och i förhandlingar, ska komma överens om hur det ska fungera på svensk arbetsmarknad, hur lönerna ska ligga och utvecklas och hur övriga villkor ska se ut. Till stöd finns ett antal lagar, lagen om anställningsskydd, semesterlagen och medbestämmandelagen för att nämna några.

Den svenska modellen bygger på att de båda parterna, fackföreningarna och arbetsgivarorganisationerna är någorlunda jämnstarka. Om det blir för stor obalans blir det fritt fram för arbetsgivarna att ensamt bestämma över löner och villkor.

I en skrivning som förklarar direktivet om tillräckliga minimilöner i Europa konstateras:

Att stärka förhandlingar om kollektivavtal är ett sätt att bekämpa fattigdom bland förvärvsarbetande och förbättra arbetsvillkoren. Det har noterats att länder där lönesättning ofta sker genom kollektivavtal tenderar att ha en mindre andel lågavlönade arbetstagare och högre minimilöner än länder där lönesättning genom kollektivavtal är mindre vanligt. Ett av målen med direktivet är att öka antalet arbetstagare som omfattas av kollektivförhandlingar om lönesättning. För att nå detta mål bör medlemsländerna främja arbetsmarknadsparternas förmåga att delta i förhandlingar om kollektivavtal.

Källa: https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/adequate-minimum-wages/

EU konstaterar alltså att fler behöver gå Sveriges väg. Det gläder oss.

Idag är det Kollektivavtalets dag. Vi tänker på den som en högtidsdag. Som en viktig dag att uppmärksamma och reflektera över kollektivavtalen och hur vi kan skydda rätten att teckna dem. I år kommer Kommunal, när året är slut att ha förhandlat om 45 kollektivavtal. Avtal där från början blanka sidor ska fyllas med viktigt innehåll om lön, semester, arbetstid och andra villkor.

Som företrädare för ett av Sveriges största fackförbund hör jag ofta arbetsgivare och dess företrädare beklaga sig. Det kan handla om för låga ersättningsnivåer från Försäkringskassan, då är det exempelvis arbetsgivarorganisationen Fremia som klagar över svårigheten att locka personliga assistenter. Det kan handla om företrädare för Region Skåne som likt ett mantra framför bristen på sjuksköterskor och undersköterskor som en anledning till att det ser ut som det gör i den skånska vården.  På Kommunal blir vi förvirrade och förbluffade, vi vet att det är bristen på anställningstrygghet och taskiga villkor som gör att människor inte söker sig till ett yrke, eller för den delen väljer att lämna det. Vi vet att det är dålig arbetsmiljö och oändligt många övertidstimmar som gör att människor till slut kroknar, säger upp sig eller ännu värre blir sjukskrivna.

Vi säger:

• Höj bemanningen!
  • Höj lönerna!
  • Gör heltidsarbete till norm och sänk arbetstidsmåttet.
  • Arbeta systematiskt med arbetsmiljöarbetet i samverkan med arbetstagarna.

Jag lovar; människor kommer att vilja stanna kvar på arbetsplatserna och fler kommer att vilja arbeta inom yrkena. Det är ni som arbetsgivare som måste visan hur högt ni värderar era medarbetare, deras kompetens och deras engagemang.

Kollektivavtalet är vår gemensamma överenskommelse. Icke förhandlingsbara under pågående avtalstid.

Det framförhandlade kollektivavtalet anger lägstanivån för vad du som arbetsgivare behöver förhålla dig till när det gäller ersättningar och villkor, utöver lagar och regler. Du har alltid möjlighet att överträffa det genom att ge dina anställda ännu bättre villkor och ännu högre lön än vad vi kommit överens om i kollektivavtalet. Och du som arbetsgivare som tecknat kollektivavtal kan känna dig trygg – det visar att du tar ditt arbetsgivaransvar på allvar och att du värnar om dina anställda. Det är någonting att vara stolt över!

Tina Christensen, ordförande Kommunal Skåne