Ingen uppgörelse om trygghet och omställning

Förhandlingarna om spelreglerna på arbetsmarknaden mellan LO, PTK och Svenskt Näringsliv gav inget resultat.

Undersköterska står med armarna i kors i korridor.
Foto: Kommunal.

Efter intensiva och konstruktiva förhandlingar konstaterade parterna i natt att man inte kunde komma överens.

- Kommunal har varit drivande och deltagit helhjärtat i förhandlingarna och jag är den första att beklaga att det inte har gett resultat. På bordet fanns flera frågor där vi hade kunnat ta viktiga kliv framåt. Frågor med stor betydelse för medlemmarna i Kommunal. Tyvärr fanns inte möjligheterna att gå i mål, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Parterna kunde efter långa förhandlingar sent in på natten inte enas om ett avtal. Orsakerna var flera.

- Vi har hela tiden i förhandlingarna fokuserat på tryggare anställningar och möjligheter till omställning för medlemmarna i Kommunal och det kommer fortsatt vara Kommunals fokus. Den så kallade LAS-utredningen har legat som en våt filt över hela förhandlingen. Vår bedömning är att det har försvårat för oss att komma överens i viktiga frågor, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Malin Sjunnebo är Kommunals förbundsjurist och har deltagit i förhandlingsarbetet med Svenskt Näringsliv.

- I förhandlingarna har Kommunal krävt att medlemmarnas anställningstrygghet förstärks och att möjligheterna till omställning förbättras. Vi förhandlade sent in på natten men trots den konstruktiva andan och positiva förslag kunde helheten inte accepteras av samtliga parter, säger Malin Sjunnebo, förbundsjurist Kommunal.

Frågor och svar kring förhandlingarna om trygghet och omställning