I huvudet på ordförande - Varför fattade jag beslut mot den kollektiva styrkan i LO!

Förra veckan var jag med och beslutade om att Kommunal ska stå utanför LO-samordningen. Inget lätt beslut som facklig företrädare, då vi alla vet att ensam inte är stark. Det är vår gemensamma styrka som gör att vi lyckats sedan fackförbunden bildades i slutet av 1800-talet. Det är den kollektiva styrkan vi pratar om när vi idag pratar varför vi alla på arbetsplatserna ska vara med i Kommunal.

Bild på Håkan Nilsson, Kommunal Västerbottens ordförande
Håkan Nilsson, ordförande Kommunal Västerbotten
Foto: Kommunal

Varför är jag då med och fattar ett sådant beslut? För mig handlar det om vad de 500 000 medlemmarna i Kommunal beslutade 2013. Kongressen 2013 tog beslut om en ny lönepolitik, en lönepolitik som inte är förändrad.

Att alltid kunna se medlemmen i ögonen och står för det vi gör är viktigt för mig, ja för hela Kommunal. Oavsett om jag är förtroendevald eller anställd så är det alltid medlemen i fokus. Hade jag, om jag sagt ja till LO-samordningen, kunnat göra det när jag varje vecka träffar olika medlemsgrupper ute på arbetsplatserna?

Det jag och andra förtroendevalda i Kommunal har att jobba mot är:

• Rätt lön. Rätt nivå på lönen i förhållande till andra grupper och till andra som utför liknande arbetsuppgifter.
  • Löneutveckling. Bra löneutveckling i förhållande till andra grupper och löneökningar som är högre än prisökningarna.
  • Yrkesutveckling. Skillnader i lön inom ett yrke ska i första hand utgå från skillnader i arbetets krav. Nya eller utvecklade arbetsuppgifter som ställer högre krav på kunskap, ansvar, skicklighet och ansträngning ska ge högre lön. Individuell yrkesutveckling, personliga kvalifikationer, yrkesskicklighet och resultat ska ge högre lön.

För att nå dessa tre mål och komma tillrätta med den värdediskriminering som finns mellan yrken i Kommunal och industrin så måste det i avtalsrörelsen nu och framåt vara möjligt för Kommunal att kräva mera än industrin för olika grupper. Alla medlemmar ska ha så pass bra avtal att alla få er reallöneökning men en del måste få mera.

Förutom våra mål så har ju även LO mål, ett av målen är att fram till 2028 ska skillnaden mellan mansdominerade och kvinnodominerade branscher minska med 6 procentenheter. Alltså inte helt vara borta utan bara minskas med cirka hälften.

LO skriver också i sin rapport - program för jämlikhet som presenterades i höstas att för att komma tillrätta med osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män måste arbetet med att minska skillnaderna prioriteras. Många av de 115 förslag som presenteras kan vi inte inom LO familjen fösa själva men att prioritera i avtalsrörelsen det avgör de 14 förbunden själva.

Så svaret på frågan, hade jag kunnat säga ja till LO-samordningen och fortfarande kunnat se medlemmarna i ögon? Nej. Därför blev det medlemmarna i Kommunal som för mig avgjorde att innehållet i LO-samordningen inte hade gynnat medlemmarna Kommunal.

Nu är beslutet taget, Kommunal kommer själva som förbund gå in i avtalsrörelsen men med mer än 500 000 medlemmar som kräver bättre villkor bakom sig.

Det kommer inte att bli lätt, det är aldrig en avtalsrörelse men innan vi går in i alla förhandlingar på alla våra avtal så kommer vi att bli ännu större. Oavsett var du arbetar som medlem har vi alla nu ett gemensamt ansvar. Ett ansvar att ge de som sitter i förhandlingar för oss alla ännu mera styrka.  Vi alla har nu en skyldighet gentemot oss själva att se till att så många som möjligt att våra arbetskamrater är medlem i Kommunal. Oavsett om du är tillsvidareanställd, vikarie eller bara får timmar så är det tillsammans vi kommer att lyckas.

Håkan Nilsson