I huvudet på ordförande - två viktiga utmaningar

Sommaren närmar sig slutet och temperaturen ute har återgått till det normala. För dig och mig som medlem i Kommunal så är det fortsatt hett. Den närmaste tiden har vi två viktiga utmaningar framför oss. Valet den 9 september samt att fortsätta ställa frågan till våra arbetskamrater om de är medlemmar i Kommunal.

På bilden syns Kommunal Västerbottens ordförande Håkan Nilsson
Håkan Nilsson, avdelningsordförande Kommunal Västerbotten
Foto: Kommunal

Kommunal har tre prioriterade områden inför valet den 9 september.

Ökade resurser till välfärden och stopp för vinstjakt

Underbemanningen inom skola, vård och omsorg pressar till oro och sjukskrivningar. Välfärden behöver mer pengar och resurserna ska gå till fler arbetskamrater, bättre arbetsmiljö och bättre löner – inte övervinster och stora aktieutdelningar. Därför ska resurserna till välfärden öka och vinstjakten stoppas.

Trygga jobb.

Otrygga anställningar skapar osäkerhet på jobbet. Det gör det svårt att planera vardagen både på jobbet och hemma. Ordning och reda på arbetsplatsen är bra för både anställda och kvalité i välfärden. Därför ska allmän visstidsanställning avskaffas.

Skatteavdrag för fackföreningsavgiften

Trots att man jobbar, och jobbar hårt, är det tufft att få pengarna att räcka månaden ut. Starka fackföreningar kan ställa högre lönekrav i avtalsrörelsen. Det ska löna sig att arbeta och ta ansvar för den svenska modellen. Därför ska skatteavdrag gälla för både fackavgift och a-kasseavgift.

Här kan du läsa mer om Kommunals krav.

Vill du som förtroendevald engagera dig mera inför den 9 september kan då kontakt med din sektion.

Medlemsvärvning

Många nya medlemmar under våren och början blev det i Kommunal Västerbotten. Det innebar för vår del i Kommunal Västerbotten att vi ökade i medlemsantal fyra månader i rad. Fler ville vara med i vår förening.  Ett starkt Kommunal kan påverka politiker, ett starkt Kommunal kan förändra på arbetsplatserna. Vår organisationsgrad är avgörande för de resultat vi kan nå i framtiden.

Just nu pågår en rekryteringskampanj där nya medlemmar, men även du som värvar får ett presentkort på 200 kr. Passa på att använd den kampanjen, prata om medlemskapet runt fikaborden. Fortsätt ställ frågan, vill du bli medlem i Kommunal?

Här kan du som vill få lite stöd i arbetet.

Tillsammans kan vi förändra!

Håkan Nilsson

Avdelningsordförande