I en värld full av egon sticker kocken Egon ut

Sedan tonåren har kocken Egon Jörgensen varit fackligt engagerad. Han tror att det är intresset för politik som varit drivkraften under alla dessa år. I dag arbetar han i Habo kommun och har genom sitt engagemang skapat hundraprocentig organisationsgrad på sin arbetsplats.

Kocken Egon har värvat alla sina kollegor med sitt engagemang.
Foto: Sofia Tollbo

- Det har aldrig varit en fråga om, det har varit självklart för mig, säger Egon om att vara medlem i facket. Men han har under åren sett att det  inte är lika självklart för alla. Därför har det varit viktigt för honom att upplysa sina kollegor om värdet att vara medlem i Kommunal.

100% Kommunalare kan påverka arbetsmiljön

Sedan två år har Egon arbetat i köket på Kärrsliljan i Habo. Här lagar han och kollegorna mat i världsklass från grunden med riktigt bra råvaror. Det är mat att vara stolt över, tycker Egon. Däremot finns en utmaning i kökets utformning, det är inte anpassat efter de drygt 2000 portioner som lagas dagligen. Tillsammans med kollegorna är Egon delaktig i en process där kökets ska byggas om.

- Vi vill fortsätta att ligga på topp med riktigt bra mat och samtidigt kunna arbeta i ett kök som är utrustat för det!

- Vi vill fortsätta att ligga på topp med riktigt bra mat och samtidigt kunna arbeta i ett kök som är utrustat för det, säger Egon som menar att han och kollegorna har en god dialog med sin chef.

Tack vare Egons engagemang har alla kollegor i köket blivit medlemmar i Kommunal. Det gör att deras delaktighet och chans att påverka har blivit mycket större. Något de har nytta av nu när planer för ombyggnad av köket diskuteras.

Försäkringarna är det bästa argumentet

- Det tog inte ens en vecka innan jag fick ersättningen från Folksam, berättar Egon som vid två tillfällen nyttjat försäkringar han har genom Kommunal. Han menar att det är ett riktigt bra argument att vara medlem i Kommunal. Därför har han bett kollegor som inte varit medlem i Kommunal att räkna på vad de betalar för sina försäkringar. Varje gång har de konstaterat att det lönar sig att vara medlem i facket.

Bli medlem här!