Foto på olycksplatser blir arbetsmiljöproblem för räddningstjänsten

Fotografering på olycksplatser blir allt vanligare och kan störa räddningsarbetet. Kommunal tillsammans med Alarm Ambulansförbundet och Brandmännens Riksförbund arbetar nu för ett förbud, skriver MSB:s tidning Tjugofyra7.

Privatpersoner som närgånget fotograferar och filmar olycksplatser och skadade personer har blivit allt vanligare. Det kan gå så långt att räddningsarbetet hindras. Kommunal hör till de organisationer som nu vill förbjuda allmänhetens mobilfotografering på olycksplatser, rapporterar tidningen Tjugofyra7.

- Även om det är en inskränkning av yttrandefriheten är vi för ett förbud. Det är så många gånger det missbrukas och det är ett arbetsmiljöproblem, säger Owe Halvors, ombudsman på Kommunal och tidigare brandman, till Tjugofyra7 och tillägger:

- Om jag står och klipper loss en människa ur en bil och det kommer fram någon och tar kort, det känns så där kan jag säga.

Pressfotografer ska undantas från ett förbud, tycker förbunden.  Kommunal förbereder nu frågan och kommer att uppvakta riksdagsledamöter i vår.