Förtroendevalda Emma driver fackliga frågor inom hushållsnära tjänster

Vi tar tempen på Emma Gattson, som jobbar som städerska och handledare på Hemfrid i Uppsala. Hon är sedan 2016 även arbetsplatsombud och skyddsombud, och berättar för oss om sin roll som förtroendevald. Emma tipsar också om hur man ska gå tillväga om man har problem på jobbet, samt understryker vikten av att vara engagerad i facket.

Emma Gattson, handledare och förtroendevald, berättar om vikten av att vara medlem i facket.
Emma Gattson, handledare och arbetsplatsombud/skyddsombud
Foto: Kommunal/Privat

Hej Emma! Berätta om uppdraget som förtroendevald?

– Min roll som förtroendevald har främst handlat om att bygga upp ett fackligt igenkännande/klimat på Hemfrid Uppsala. Och såklart även att värva nya medlemmar! En annan viktig del i mitt uppdrag har varit att få kollegor från andra länder att förstå att vi har en samverkan mellan arbetsgivare och fack i Sverige.

Emma berättar om en av de största utmaningarna i att arbeta med det fackliga på hennes arbetsplats:

– Att hitta en bra arena att vara synlig på! Där kommunikation mellan kollegor kan äga rum, och möten och träffar har en plats. För det är svårare, kräver mer planering och ännu mer engagemang när man – som i vår bransch – inte har tillgång till kontor eller lokaler , utan där arbetsplatserna är hemma hos kunderna.

Kan du berätta om en facklig seger som du varit med om?

– Jag har varit med om överläggningar med chef i enskilda ärenden, som hjälpt medlemmar att få upprättelse. Att skapa förståelse och kunna komma vidare på ett bra sätt för både arbetstagare och arbetsgivare. Det är de här mindre ärendena som faktiskt är viktiga för att upprätthålla förtroende och medlemsvärdet.

Vilket är ditt bästa tips till en medlem som har problem med t ex ett oschysst schema?

– Mitt tips i det fallet är att vi tittar på det tillsammans, och ber en kollega se över det med chefen. Kvarstår oschyssta förhållanden eller andra felaktigheter, så tar vi ett möte tillsammans med chefen, där även jag är med som arbetsplatsombud Om vi då inte lyckas hitta en lösning, så är nästa steg att ta hjälp av mandatet från ett regionalt fackligt ombud/regionalt skyddsombud för överläggning.

Vad gör du just nu i ditt jobb?

– Just nu jobbar jag som handledare med kvalitetssäkring och utbildar nya kollegor.

Vad är roligast med ditt uppdrag?

– Det roligaste med mitt uppdrag är ju att kunna hjälpa kollegor och att informera om deras möjligheter att själva kunna påverka på arbetsplatsen. Det behövs dock större krafttag för att nå ut med all den informationen löpande för att kunna få till en större medverkan från kollegor, säger Emma och förtydligar:

– Det fackliga arbetet behöver en bra form som får ta sin plats med ständig rörelse, engagemang, frågeställningar och uppslutning kring olika frågor och även svårare ärenden.

Vad gör du på fritiden för att återhämta dig och hitta ny energi?

– På fritiden försöker jag träna, på sommaren mycket simning och vara ute i naturen. Umgås med vänner, läsa, bio... Det är rätt OK med att bara "våga vara" också.

Har du några tips till kollegor och medlemmar?

– Mitt tips till kollegor och medlemmar är att det är så viktigt att vi blir fler medlemmer i Kommunal, för att kunna ha någon möjlighet att kunna påverka. Skulle alla kollegor på min arbetsplats vara organiserade, skulle vi kunna få igenom så mycket mer av det vi vill förändra.

Ett annat tips är att jag rekommenderar alla att gå medlemsutbildningar för att få ökad förståelse för vilka regler, avtal och lagar vi har att förhålla oss till.

– Och sist men inte minst – vi behöver varandra!