Facebookinlägget fick kommunen att dra tillbaka uppsägning av OSA-anställda

Järfälla kommun ville avsluta anställningen för majoriteten av de personer med funktionsnedsättning som de har i sin OSA-verksamhet. Nu har kommunen ändrat sig och ska till och med fastanställa några av personerna. Allt tack vare ett Facebookinlägg av Peter Ulander, ordförande i sektion Nordväst, Kommunal Stockholms län.

Peter Ulander, ordförande i sektion Nordväst, Kommunal Stockholms län
Peter Ulander, ordförande i sektion Nordväst, skrev ett Facebookinlägg om att Järfälla kommun ville avsluta majoriteten av OSA-anställningarna. Lokalmedia skrev om det och allmänheten började engagera sig vilket ledde till att beslutet drogs tillbaka.
Foto: Lotta Ljungberg/Kommunal

Det var i början av hösten som Peter Ulander kallades till ett möte med arbetsmarknadschefen på kommunen. När han kom dit var även flera av de anställda inom OSA-verksamheten där. OSA betyder offentligt skyddat arbete och åtgärden är avsedd att ge människor med olika grader av funktionsnedsättning möjlighet till en tidsbegränsad anställning med rehabiliternade inslag. Målet är att en person inom OSA ska få ett arbete med schyssta arbetsvillkor. I Järfälla finns 40 OSA-tjänster på kommunen, i föreningar, butiker och skolor. Nu ville politikerna dra ner det till 10.

- Jag satt där på mötet och såg hur personerna sjönk ihop när de hörde att de skulle få sluta. Några av dem var också ganska nära att få fasta anställningar, det kunde fattas något steg som att ta körkort till exempel, och nu skulle de få gå tillbaka till försörjningsstöd, säger Peter Unander.

När han kom hem på kvällen skrev han ett Facebookinlägg om mötet och hur de OSA-anställda skulle hamna på botten igen. Det ledde till artiklar i lokalmedia och att allmänheten började engagera sig.

- Det började hända en massa saker som ledde till att kommunen så småningom drog tillbaka beslutet. Anställda inom OSA-verksamheten utför väldigt viktiga arbetsuppgifter. De ska inte konkurrera om fasta tjänster utan är en tillgång. Och nu kommer några OSA-anställda också att få fast anställning.