Du som arbetar inom Svenska kyrkan omfattas nu av AGB

Nu kan du som är anställd inom Svenska kyrkan och blir arbetslös få AGB (avgångsbidrag). AGB ersätter AGE (avgångsersättning) som tidigare fanns i avtalet. Avtalet införs från och med 1 april, vilket innebär att du som blivit arbetslös sedan dess nu kan söka ersättning retroaktivt.

Kyrkogårdsarbetare på en kyrkogård
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Från och med den 1 april 2023 omfattas du som är anställd inom Svenska kyrkan av avgångsbidrag (AGB). Avgångsbidrag är en försäkring som kan ge dig ersättning om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Du kan också få ersättningen om du blir uppsagd på grund av sjukdom eller att du haft en tidsbegränsad anställning som avslutats.

Avgångsbidraget gäller dig som är mellan 35 och 66 år och betalas ut i form av ett engångsbelopp. Storleken på beloppet beror på din ålder och sysselsättningsgrad. Det finns inget krav på att du ska vara medlemskap i en a-kassa. Avtalet införs from 1 april, vilket innebär att du som blivit arbetslös sedan dess nu kan söka ersättning retroaktivt hos Kyrkans trygghetsråd (KTR).

Avgångsbidraget ersätter den avgångsersättning som tidigare fanns i avtalet. Anledningen till bytet är att det krävdes lön på drygt 33 000 kr i månaden för att kunna få ersättning från AGE, eftersom den kompenserar för inkomster som inte a-kassan ersätter. Mycket få av Kommunals medlemmar har den lönenivå som krävs för ett AGE och fick därmed inte någon ekonomisk ersättning alls från försäkringen vid arbetslöshet.

Däremot påverkas inte inkomstförsäkringen i medlemskapet, vilken skyddar din lön om den är över 33 000 kronor. Dessa två ersättningar går att kombinera, då AGB inte är en inkomstrelaterad försäkring.

Om du har frågor om avgångsbidraget eller andra frågor kring omställning vid uppsägning kan du kontakta Kyrkans trygghetsråd (KTR). Du kan också kontakta din sektion för vidare hjälp.