Den extrema torkan skapar stora problem i lantbruket

Den extrema torka som just nu drabbar Sverige kan få stora ekonomiska konsekvenser för landets lantbrukare. I förlängningen innebär det givetvis en risk även för Kommunals medlemmar som arbetar i sektorn. Kommunals vice ordförande Lisa Bengtsson besökte därför under torsdagen Stora Tollby Gård på Gotland för att träffa medlemmar och höra sig för om situationen.

Lisa Bengtsson träffar medlemmar inom gröna sektorn
Kommunals Lisa Bengtsson träffar medlemmar inom gröna sektorn
Foto: Kommunal

”På Gotland och i nästan hela landet är det oerhört torrt efter månader utan regn. Detta gör att odlingar inte växer som de ska. Många oroar sig nu över hur de ska klara verksamheten och en hel del av de som har djurbesättningar tvingas slakta många fler än tänkt på grund av foderbrist.

Därför besökte jag idag medlemmar inom lantbruket för att ta reda på mer om hur detta påverkar dom och vad vi kan göra för att stötta dom.” säger Lisa Bengtsson.

Lisa möttes upp av Ronny Pettersson som arbetat på Stora Tollby Gård sedan 1974. Ronny berättar att många, framför allt mindre gårdar med djur, har stora problem på grund av torkan. Stora Tollby Gård investerade under förra året 2 miljoner kronor i sin bevattningsanläggning och har tack vare två stora dammar, med en storlek motsvarande tio fotbollsplaner vardera, än så länge vatten. Om det blir ytterligare två veckor utan regn kommer dock vattnet ta slut även på Stora Tollby. ”Att inte satsa på ett bevattningssystem är som att köpa en ny bil utan försäkring”, säger Ronny.

Att det är besvärligt för andra lantbruk märks på försäljningen av foderpotatis. Det har varit en mycket större åtgång under detta år jämfört med tidigare. Stora Tollby Gård hjälper även andra gårdar genom att de har öppnat upp sina trädesmarker för bete. ”Det är inte mycket men det är i alla fall något.”

Stora Tollby Gård är med sina 400 tunnland en av de större gårdarna på Gotland och producerar cirka 4 000 ton potatis per år. Gården har tolv tillsvidareanställda och utöver Ronny träffade Lisa även Magnus Ahlgren och Thomas Strandberg, som jobbat på Stora Tollby Gård i 18 respektive 17 år. De bekräftar bilden av att många gårdar har stora problem. De har dock ännu inte hört om någon som förlorat sitt jobb på grund av torkan.

Regeringen förhandlar nu med EU om att få loss pengar ur krisfonden för att hjälpa lantbruket. Kommunal kommer fortsätta följa detta noggrant och när det behövs ställa krav för att de anställda i lantbruket ska känna sig trygga!

Om du är medlem i Kommunal och jobbar inom lantbruket eller hästnäringen kan du alltid kontakta Kommunal för stöd och hjälp! Kontakta din sektion eller Kommunals Medlemscenter.  Är du inte medlem? Då blir du det här!