Dagbarnvårdaren Mia brinner för barnen

Mia Gustavsson är dagbarnvårdaren som tycker att skogen är den bästa lekplatsen.

— Här finns en pinne för alla, en koja för alla. Här får fantasin flöda och lugnet vara närvarande, det är här vi får friska barn, säger Mia som arbetat som dagbarnvårdare i närmare 25 år.

Hon brinner för sitt yrke och arbetar i dag i poollägenheten Kärnhuset i Kaxholmen, utanför Jönköping. I bygden är hon välkänd och var hon än går stöter hon på barn som hon arbetat med.

— Jag är så stolt över mitt yrke och alla de barn jag genom åren lärt känna, säger Mia som önskar att fler blir dagbarnvårdare. Inför internationella barndagen träffade vi Mia för att låta henne berätta sin yrkesroll.

Mia på Kärnhuset tillsammans med barn under en samling
Mia menar att utomhuslek ger friska barn
Foto: Sofia Tollbo

Hur skulle du beskriva ditt jobb?

— Som dagbarnvårdare i poollägenhet arbetar jag med pedagogisk verksamhet. Vi på Kärnhuset fungerar som en resurs till dagbarnvårdare i vårt område. Det kan vara dagbarnvårdare som arbetar deltid, är sjuka, lediga eller på annat sätt behöver vår hjälp. Vi arbetar även ute hos vissa dagbarnvårdare under veckan. Då fungerar vi som ett stöd i det dagliga arbetet.

Vad kännetecknar en bra dagbarnvådare?

— En bra dagbarnvårdare älskar såklart att arbeta med barn. Man ska brinna för att skapa en trivsam miljö för barnen, både fysiskt och känslomässigt. Att ha struktur i form av regler och rutiner är också viktiga faktorer. Kreativitet är en betydelsefull egenskap som värdesätts i vår yrkesroll. Den är avgörande i formandet av verksamheten.

— Planering är viktigt för att vi ska kunna uppnå de målsättningar som finns beskrivna i läroplanen.

Jag drivs av att kunna ge tid och energi till alla våra barn.

Vad driver dig i ditt yrkesutövande?

— Att få se barn växa! Det är ett privilegium att få ta del av alla våra barns utveckling. Jag blir så lycklig då jag ser blyga, tysta barn växa och ta plats i gruppen. Jag drivs av att kunna ge tid och energi till alla våra barn. Att kunna komma nära och lära känna dem för att ge dem den bästa tiden hos oss.

— Att få bekräftat från föräldrar att det jag gör, gör skillnad för deras barn är också mitt bränsle.

Hur ser en vanlig dag ut?

—Vi har en barngrupp på omkring 1-7 barn om dagen.  Vi startar verksamheten 06:00-06:30 och inleder frukost fram till kl 08:00. Fram till 09:00-09:30 leker barnen och då har vi samling med frukt. Under våra samlingar arbetar vi med olika teman. Snart drar vi igång ett tema som rör kulturellt mångfald. Just nu arbetar vi med temat De mäktiga fem. Det handlar om de oftast förekommande komponenterna i olika konstruktioner, såsom skruven, kilen, hävstången, hjulet och det lutande planet och så vidare.

—Efter samlingen förbereder sig barnen för att gå ut. Väl ute går vi till någon lekpark i området där barnen får leka fritt. Vi har även samlingar och lek i skogen en gång i veckan.

—När vi kommit in efter uteleken serveras lunch som avslutas med vila. Vissa barn sover och andra får en lugn stund där de kan måla, pussla eller läsa en bok. Vi har ibland barn som sover utomhus vilket är önskemål från föräldrarna som vi kan tillgodose.

— Vid 14:30 äter barnen mellanmål för att sedan gå ut igen där många av våra barn hämtas.

Vi behöver aldrig sätta något barn åt sidan här. Alla får plats!

Vad är det bästa med ditt jobb?

— Friheten! Att kunna vara flexibel och planera dagarna efter barnens önskemål. Eftersom vi har mindre barngrupper är det också en härlig känsla att ha utrymme och möjlighet att se alla barn. Vi behöver aldrig sätta någon åt sidan här. Alla får plats!

—Jag trivs också med att lära känna barnen i bygden och får vara med i början av deras liv. Det är alltid lika roligt att möta dem senare i livet när de är äldre. De minns mig och jag dem. Det är härligt!

Vilka är de främsta utmaningarna i ditt jobb?

— En utmaning jag ser är arbetet med barn som har särskilda behov. Där arbetar vi med dubbelbemanning för att värnar om alla barns behov.

För mig är det en självklarhet och en trygghet att vara medlem i Kommunal.

Vilka fackliga frågor stöter du på i ditt arbete?

—Lönen är en fråga som är viktig och den kan attrahera fler att välja vårt yrke. Vi har ett gediget helhetsansvar och en betydelsefull uppgift som förtjänar belöning. Jag skulle vilja slå ett slag för vår yrkesroll så att inte yrket dagbarnvårdare försvinner! För mig är det en självklarhet och en trygghet att vara medlem i Kommunal.