Busschaufförens dag- intervju från verkligheten med Ylva Åström

Idag den 18 mars är det busschaufförens dag, Busschaufförer är en omtalad och diskuterad yrkesgrupp i vårt samhälle som förtjänar mer uppmärksamhet för det viktiga arbete de utför varje dag, dygnet runt. I dessa virustider har Kommunal krävt att alla främre dörrar ska stängas på bussarna för att chaufförerna ska slippa utsättas för onödiga risker. Men det handlar också om att buss- och lokaltrafik måste fungera så att människor kan ta sig till och från jobbet, inte minst inom sjukvård och äldreomsorg.

Kommunal Mellersta Norrland vill också uppmärksamma denna dag med en röst från verkligheten.

busschaufförens dag
Foto: Kommunal Mellersta Norrland

Ylva Åström har arbetat som busschaufför i snart 15 år, hon är dessutom facklig engagerad och är bland annat invald i Kommunal Mellersta Norrlands avdelningsstyrelse samt sitter i avtalsdelegationen för Trafik i årets avtalsrörelse.

Ylva arbetade för ca 15 år sedan inom industrin på ett laboratorium, när väggarna började kännas trånga och känslan av att vara instängd vart för påtaglig började hon se sig om efter ett nytt yrkesval. Hon blev lockad av chaufförsyrket då hon tyckte om att köra fordon och träffa folk.

Hon hade redan ett busskörkort som hon tagit i lumpen, därför föll valet enkelt på att bli busschaufför. Jobbet i sig är lika roligt nu som de var då när jag började, Det är fortfarande lika roligt att köra och mötet med folk är det som gör jobbet roligt.

- För det är ett skitroligt jobb, säger Ylva med exalterad röst.

Det som försämrats under åren är arbetsmiljön. Långa ramtider och tajtare regleringstid har gjort att stressen ökat för oss förare och tiden för återhämtning och möjligheten till ett socialt liv har kraftigt försämrats.

Det är så synd att man inte arbetar mera med att kunna ha en bättre schemaläggning, det skulle gynna alla parter och framförallt skulle de göra mycket för oss som personal. Med så dålig arbetsmiljö är det även svårt att få yrket som busschaufför att bli attraktivt för de unga som ska ut i arbetslivet, - Det känns som att yrket tappat sin status och har mer blivit som ett genomfarts jobb i väntan på något annat, säger Ylva lite uppgivet.

Ylva har varit engagerad i fackliga frågor sen 1976. Har man väl börjat kan man inte sluta skrattat Ylva och fortsätter, Jag har alltid hatat orättvisor och har väl alltid haft en stark röst. Det finns så många människor i arbetslivet som inte vågar stå på sig i rädsla för att bli uppsagd eller få andra konsekvenser.

– kan jag få vara en röst och hjälpa någon annan så är jag nöjd.

Inför årets avtalsrörelse hoppas Ylva som sitter i avtalsdelegationen, på att det inte bara fokuseras på lönen utan även arbetsmiljön. Vi måste få något som förbättrar vår arbetsmiljö och gör så fler orkar arbeta kvar, antingen få ner veckoarbetstiden eller förkorta ramtiden som exempel.

- Jag hör fler och fler kollegor som verkligen vill att arbetsmiljön ska bli bättre.