Bråk i samband med biljettkontroll i Göteborg

Ett bråk uppstod den 29 maj 2015 då en busschaufför utsattes för våld i samband med en biljettkontroll, något som har väckt mycket uppmärksamhet i media.

Det har också väckt starka känslor hos bussförarna och deras kollegor som kör spårvagn. Även allmänheten har reagerat kraftigt på den film av övergreppet som cirkulerar i sociala media.

Kommunal sektion Spårvägen Trafik-Teknik har krävt en ursäkt från Västtrafik till den utsatte föraren och till hela yrkesgruppen, vilket de också har fått i media och på Västtrafiks hemsida. Även vaktbolaget G4S som utför kontrollerna för Västtrafiks räkning har bett om ursäkt och tagit de aktuella vakterna ur tjänst.

SEKOs klubb 111, Tunnelbanan i Stockholm har gjort ett uttalande där de stöttar sina kollegor i Göteborg.

Sektion Spårvägen Trafik-Teknik fortsätter nu med att samla sina medlemmar inom olika bussbolag för att ta in deras synpunkter. Krav ställs på Västtrafik att de agerar kraftfullt mot den negativa attityd som bussförare utsätts för i arbetet, både från resenärer och kontrollanter. Sektionen kräver också tydligare information om att förare får åka kostnadsfritt under vissa omständigheter. Det är reglerat att de som reser i uniform måste uppföra sig som att de är i tjänst, svara på frågor etc. Det ska framhållas att det inte alltid finns ställen för förarna att byta om till civila kläder och då förväntas de alltså fortsätta vara serviceinriktade, oavsett om de gått av sitt skift eller inte.