Bråda dagar för Skånes ordförande - 24 dagar kvar till valet

I dag inleder Christel Algback, avdelningsordförande i Skåne, en intensiv period av arbetsplatsbesök.

- Fram till valet kommer jag, i stort sett, att besöka två sektioner per dag och lika många arbetsplatser. Vi engagerar oss i valrörelsen för att det ska bli bättre för våra medlemmar och för att Sverige ska bli ett ännu bättre land att leva i, säger Christel Algback.

Avdelning Skånes ordförande Christel Algback
Foto: Monica Brundin Danielsson

De frågor som Kommunal jobbar med i den facklig-politiska valrörelsen handlar till största delen om trygga jobb och satsningar på välfärden. En av de stora frågorna är att avskaffa anställningsformen allmän visstid, också kallad projektanställning inom vissa yrken. En anställningsform som arbetsgivaren kan använda utan särskild anledning och som skapar otrygghet för arbetstagaren.

Här har Kommunal starkt stöd av socialdemokraterna som har som vallöfte att avskaffa anställningsformen.

- Det är den formen av samtal som jag tar när jag är ute på arbetsplatserna. Jag har ett ansvar, en skyldighet att berätta fakta, berätta hur det ser ut och vad de olika partierna står för. Det är viktigt att lyfta de frågor som är relevanta för våra medlemmar. Som påverkar deras liv, säger Christel som själv är barnskötare i grunden.

I dag besöker Christel och avdelningens ekonomiansvariga Gunilla Rydqvist sektionen i Perstorp och Solparkens förskola.  Besöken brukar bli uppskattade men Christel menar att det inte är hon eller andra företrädare för avdelningen som är de riktigt viktiga fackliga företrädarna.

- Självklart är det viktigt att jag är ute, både i sektioner och på arbetsplatser, men de viktigaste fackliga företrädarna, och de som jobbar närmast medlemmarna, är arbetsplatsombuden och skyddsombuden. Men det är inte alltid som man som medlem ser det.

Christel menar att hennes ansvar är att höja blicken och inta helikopterperspektiv.

- Jag behöver inte bara min egen erfarenhetskarta utan kartan över den skånska verkligheten för våra medlemmar.  Och när jag gör arbetsplatsbesök så ser jag ofta att det som är ett problem eller ett bekymmer på ett ställe också är det på andra ställen. Som till exempel bristen på vikarier, eller att arbetsgivaren väljer att inte ta in vikarier. En situation som våra medlemmar får betala för. Med sin tid och i vissa fall med sin hälsa.

I dag är det 24 dagar till valet den 9 september. Ett val som, många menar, sätter välfärden och den svenska modellen på spel.

- Det är viktigt att framhäva att det vi som fackförening inte kan nå förhandlingsvägen kan vi påverka politiskt. Därför är det viktigt att det finns kommunalare i de politiska rummen och det är viktigt att var och en röstar. Det är vår skyldighet gentemot det samhälle som vi vill ha.

- I alla möten jag har ute på arbetsplatser så pratar jag också om medlemskapets värde. För nu handlar det om att värna den svenska modellen och rätten att teckna kollektivavtal och då behöver vi bli fler. Tillsammans är vi starka, säger Christel Algback.