Barnskötare ett framtidsyrke i Halmstad kommun

I sin artikel ”Förskolor har svårt att hitta folk” publicerad i Hallandsposten 04/10-2015, skriver Hanna Sjöberg om att chanserna att få jobb som barnskötare i Halmstad kommun är goda.

För ett par år sedan kom en ny skollag som tryckte på att förskolan mer handlade om lärande. I samband med det ökade antalet förskollärare i Halmstad kommun från 47 procent till 67 procent. Och många barnskötare hamnade i vikariepoolen.

Barnskötarna kände sig orättvist behandlade och oönskade. Det hela gick så lång att man kort stängde intaget till barnskötarutbildningen, för att helt fookuser på att få in förskollärare.

Idag ser bilden annorlunda ut. Redan idag är det ganska svårt att hitta personal till barnomsorgen, jämfört med för två år sedan. Den kraftiga expansionen på förskoleverksamhet och bristen på perosnal, gör att barnskötare fortfaramde kommer behövas. Förmodligen kommer det finnas gott om arbetstillfällen framöver.