Avtalet för sotarna är klart

Nu är sotarnas avtal klart. Kommunal och Sveriges Skorstensfejarmästares riksförbund har träffat ett nytt avtal som börjar gälla från 1 april 2017. Det ger 6,5 procent över avtalsperioden och innehåller en särskilt låglönesatsning för dem med lägst lön. Avtalet är treårigt med det sista året uppsägningsbart.

Förhandlingarna har tagit lång tid eftersom arbetsgivarna ville införa stora förändringar i arbetsskyldigheten genom att föreslå schemaläggning dygnet runt.
- Vi förstår att det finns ett behov att se över schemaläggningen, men vi kunde inte komma överens med arbetsgivarna om hur den ska se ut. Nu lyfts frågan över till en arbetsgrupp, som får arbeta med detta, säger Jonny Jakobsson och Mona Hjortzberg, ombudmän som har förhandlat avtalet.

Lönerna höjs 2,2 procent första året, för andra året 2,1 procent och sista 2,2 procent.
Detta ger en individgaranti på 6,5 procent över hela avtalsperioden. Avtalet innehåller en låglönesatsning där det läggs på 0,1 procent på den lägsta löneklassen varje år utöver den  vanliga lönerevisionen.

Avtalet börjar gälla från första april i år. Pengarna betalas ut retroaktivt senast med junilönen.
- Det blir inga förändringar i avtalet i övriga villkor mer än att traktamentet höjs från 180 kr 220 kr per dygn. Höjningen följer Skatteverkets regler för skattefria traktamenten.

Kommunal och arbetsgivarna är överens om att tillsätta tre arbetsgrupper:
• Lönekonstruktion arbetstider
• Arbetsmiljöfrågor
• Yrkesutbildning

- Vi är nöjda med att arbetsgrupperna tillsätts så att vi fick till ett avtal. Nu kan vi arbeta med den svårare frågan om arbetstidernas förläggning och lönestrukturen i grupperna fram till 2018, säger Jonny Jakobsson och Mona Hjortzberg.