Arbetstider, bemanning och rekrytering - arbetsgrupp inom räddningstjänsten
Attrahera och rekrytera personal, bemanning och arbetstidsförläggning är några frågor som Kommunals arbetsgrupper för räddningstjänsten ska arbeta med. Grupperna består av förtroendevalda från hela landet.
Under våren 2017 tillsattes en referensgrupp bestående av en till två förtroendevalda från alla avdelningar. Gruppen har redan haft två träffar där de bland annat har diskuterat branschfrågor, utsett vilka som ska sitta med i de två partgemensamma arbetsgrupper som Kommunal har tillsammans med Sveriges kommuner och landsting (SKL), Pacta och företrädare för arbetsgivaren.
De två arbetsgrupper ska arbeta med frågorna ”Attrahera och rekrytera personal” och ”Bemanning och arbetstidsförläggning (AML). Medlemmar i referensgruppen blir även bloggare på Kommunals brandblogg.
Läs deras inlägg på brandbloggen http://blogg.kommunal.se/brandbloggen/2017/05/31/vilka-ska-slacka-brander-framtiden/