Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Arbetsseger för arbetskläder till personal i vård och omsorg

Kommunals ordförande Tobias Baudin och statsminister Stefan Löfven på äldreboende
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Ordförande Tobias Baudin, statsminister Stefan Löfven och äldreminister Lena Hallengren håller presskonferens om arbetskläder inom vård och omsorg
Socialdemokraterna ställer sig bakom Kommunals krav om att arbetskläder inom vård och omsorg ska betalas av arbetsgivaren
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Foto: Kommunal
2018-03-08
Idag presenterade statsminister Stefan Löfven att det för Socialdemokraterna är självklart att personal i vård och omsorg ska få kostnadsfria arbetskläder från arbetsgivaren. Och att en socialdemokratiskt ledd regeringen tänker se till att det blir så.

När det gäller frågan om arbetskläder inom vård och omsorg har situationen varit absurd. För att minska risken för smittspridning har Socialstyrelsen strikta krav på att personalen ska ha arbetskläder. Bakgrunden till det är att den som till exempel gör hembesök hos flera multisjuka äldre under en arbetsdag ska ha arbetskläder som ska bytas vid behov och tvättas så att de blir rena. Det är ju ganska självklart. Och lika självklart borde det vara att när lagen kräver arbetskläder så är det arbetsgivarens ansvar att tillhandahålla dem.

Så har det dock inte fungerat och många anställda inom framförallt äldreomsorgen har tvingats ta av sina egna pengar.  Det kommer nu att förändras och arbetsgivarnas ansvar tydliggörs. Socialdemokraternas ställningstagande är ett resultat av Kommunals ihärdiga och långvariga arbete.

Framförallt är det bra att Stefan Löfven väljer att lyfta en fråga som vi vet är angelägen för många medlemmar i Kommunal. Och att han delar vår uppfattning att det självklart är arbetsgivaren som ska stå för kostnaden för arbetskläderna, säger Tobias Baudin.