Anställningstrygghet för bussförarna i Kalmar

Efter förhandlingar mellan Kommunal och socialdemokraterna i Kalmar län är det nu klart: bussförarna i Kalmar behöver inte söka om sina jobb om en ny entreprenör tar över. När Kalmar Länstrafik, KLT, nu genomför en ny trafikupphandling blir ett av anbudskraven att bussförarna får behålla sina jobb.

- Detta är en stor seger för Kommunals medlemmar som arbetar inom kollektivtrafiken. I upphandlingsunderlaget kommer det nu att finnas krav på att tillträdande entreprenör ska överta personalen. Vi är otroligt glada över att vi har fått gehör i den här viktiga frågan, sa Mahlin Bergman, avdelningsordförande för Kommunal Sydost till lokaltidningen Barometern.

Upphandlingen av kollektivtrafik gäller hela Kalmar län och är en av landets största i år, ett kontrakt värt cirka 5 miljarder kronor på tio år. 500 bussförare är berörda och Kommunal har drivit att ett upphandlingskrav ska vara att förarna får behålla sina jobb även om en ny entreprenör vinner kontraktet.

Förutom personalövertagande är Kommunal och socialdemokraterna överens om att i upphandlingen ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor och på att samma grundlagsskyddade yttrandefrihet, meddelarfrihet och meddelarskydd som offentligt anställda har ska gälla.

Läs mer - Kommunal bloggar Bussförarnas jobb säkrade (2015-08-24) samt KLT kräver att busschaufförer får behålla jobbet (Barometern 2015-08-24).