Ambulanssjukvårdaren borta som yrkesgrupp i Västernorrland

Ambulanssjukvårdare finns inte längre som yrkesgrupp i Västernorrland. 31 augusti gjorde de sin sista dag. Från och med nu arbetar bara sjuksköterskor i länets ambulanser.

31 augusti 2015 försvann en yrkesgrupp bland medlemmarna i Västernorrland: ambulanssjukvårdaren.

Det har gått en lång tid sedan Socialstyrelsen fattade beslut om att endast legitimerade sjuksköterskor får administrera läkemedel. Det innebar att det måste finnas en sjuksköterska i varje ambulans. Enligt Socialstyrelsen finns inga planer på att ändra på beslutet från 1995 om att en ambulanssjukvårdare och en sjuksköterska skulle finnas i varje ambulans. 2015 beslutade ledningen för ambulansorganisationen ändå att ambulanssjukvårdarna skulle sägas upp till sista augusti 2015.

I samma veva började arbetsgivaren konvertera ambulanssjukvårdartjänster till sjukskötersketjänster när någon slutade och tjänsten blev ledig. Ett bättre sätt hade varit att ge ambulanssjukvårdarna utbildning, framför allt på den tekniska sidan i ambulansen.

Kommunal har haft många förhandlingar med arbetsgivaren för att att tillvarata ambulanssjukvårdarnas kompetens. Arbetsgivarens bestämde ändå att det skulle vara två sjuksköterskor i ambulansen och att ambulanssjukvårdarna skulle bort senast 31 augusti 2015.

Under 2013 lyckades vi få till en överenskommelse med den då sittande majoriteten om att det skulle ske en mjuk utfasning av kvarvarande ambulanssjukvårdarna. Men på landstingsfullmäktige i oktober 2014 så ändrade de sig och drog tillbaka löftet. Uppsägningarna skulle träda i kraft, ambulanssjukvårdarna försvinner som yrkesgrupp i Landstinget Västernorrland.

vilket har upplevts som mycket frustrerande med tanken på att vi har ett mycket ansträngt ekonomiskt läge och att då rationalisera bort personal med mångårig kompetens och påkostad utbildning inom området är helt obegripligt.

I dag står vi inför rekryteringsproblem. Det är en brist på nästan alla yrkeskategorier läkare, sjuksköterskor, undersköterskor. För att få tillräckligt med personal används inhyrd personal. Att då göra sig av med kunnig personal är ologiskt. Och att i ett ekonomiskt ansträngt läge rationalisera bort personal med mångårig erfarenhet och påkostad utbildning är obegripligt.

Kommunal vill skicka ett stort tack till alla ambulanssjukvårdare.

Av: Jan-Olov Lampinen, ordförande för Kommunal Landstingssektionen