Kommunal växlar upp arbetsmiljöarbetet inom vård och omsorg

Kommunal får in rapporter från medlemmar som vittnar om att det är brist på skyddsutrustning för personal, både inom sjukvård, äldreomsorg och funktionshinder. Det finns även en stor oro bland personalen att bli smittad eller att det inte ska finnas någon skyddsutrustning att tillgå.

Skyddsombud
Foto: Kommunal

Kommunals skyddsombud har de senaste dagarna lagt flera skyddsstopp med anledning av covid-19, och fått rätt av Arbetsmiljöverket. Tyvärr menar flera myndigheter i ett gemensamt uttalande att dessa enskilda beslut inte gäller på andra arbetsplatser, utan att varje skyddsstopp måste prövas från fall till fall.

Därför arbetar Kommunal nu med två olika spår: förebyggande där smitta ännu inte finns samt vid akuta situationer där smitta finns eller misstänks. Syftet är att säkerställa en god arbetsmiljö för de anställda samt att se till att prioriteringar och bedömningar av arbetsmiljön blir lika i hela landet.

Läs mer här.