250 undersköterskor får inte del av extrasatsningen i Halmstad

Halmstad kommuns tolkning av avtalet mellan Kommunal och SKL drabbar 250 undersköterskor. De som inte får den löneökning parterna är överens om är bland annat personliga assistenter, boendestödjare och stödassistenter.

Enligt signaler från Halmstad kommun kommer inte alla undersköterskor få del av extrasatsningen parterna är överens om. I maj skrev Kommunal och Sveriges kommuner och landsting, SKL, på ett treårigt avtal som bland annat skulle ge undersköterskor en pott på 500 kronor utöver reallöneökningen på 520 kronor.

Halmstad kommun  tolkar avtalet som att det endast gäller de med titeln undersköterska, även om det står "i de verksamheter där titeln undersköterska saknas avses anställda med likvärdiga arbetsuppgifter och undersköterskeexamen". Men det är alltså dessa grupper som nu inte får del av lönesatsningen i Halmstad kommun.

– Arbetsgivaren tolkar det centrala avtalet på ett sätt som det inte är tänkt enligt parterna, säger Lotta Olesen Rosén, ordförande i Kommunals sektion för vård och omsorg i Halmstads kommun, till Hallandsposten.

Läs hela artikeln