Så går du med i Kommunals a-kassa

Kommunals a-kassa och fackföreningen Kommunal är två olika organisationer. Genom att gå med i a-kassan skaffar du dig ekonomisk trygghet om du skulle bli arbetslös. Genom att också vara med i facket får du dubbel trygghet för hela arbetslivet.

Ung man med hörlurar och mobiltelefon utanför en stor byggnad.
Foto: Susanne Walström.

Gå med i både a-kassan och fackföreningen

När du ansöker om medlemskap i Kommunal kan du sedan gå vidare och ansöka om medlemskap även i a-kassan. Det är två olika organisationer och du måste göra två separata ansökningar. Om du blir medlem i Kommunals a-kassa  så försäkrar du din lön om du skulle bli arbetslös. Så glöm inte att göra en ansökan även till a-kassan!

Fackföreningen Kommunal

Det finns alltså många fördelar med att vara medlem i fackföreningen Kommunal, som inte ingår i a-kassan, bland annat:

Kommunals a-kassa

För att få ersättning om du blir arbetslös i framtiden måste du vara medlem i Kommunals a-kassa. Du kan bli medlem i Kommunals a-kassa om du arbetar inom kommun, landsting, kyrkan, kooperativ eller privata och kommunala bolag, eller om du studerar inom vård, omsorg eller service.

Att försäkra sin inkomst är minst lika viktigt som att försäkra hem och bil. Det är inte lätt att förlora sitt arbete, men som medlem i a- kassan har du tryggat en inkomst och kan lättare fokusera på att leta nytt jobb.

Kommunals a-kassa har en av de lägsta avgifterna jämfört med andra a-kassor.

Bara som medlem | A-kassan och medlemskapet