Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller
Anpassa

Vill du få Kommunals post digitalt?

Mer ordning på breven med Kivra
Mer ordning på breven med Kivra
Foto: Kommunal & Creative commons - Kivra
Kommunal är ansluten till tjänsten Kivra. Det innebär att du som är medlem i Kommunal kan få en egen ”digital brevlåda”, dit din Kommunal-post skickas digitalt. Anmäl dig redan idag med Mobilt BankID på kivra.com för att få post från Kommunal och från andra företag och myndigheter digitalt. Det är gratis, säkert och riktigt bra för miljön!

Använder du Kivra redan idag?

Då skickas den mesta av din post från Kommunal till din digitala brevlåda hos Kivra. Några få typer av utskick fortsätter att skickas med vanlig post (läs mer i FAQ nedan).

Vill du börja använda Kivra?

Du anmäler dig enkelt med Mobilt BankID på kivra.com. Tjänsten är kostnadsfri.

Varför ska jag använda digital brevlåda?

Det finns flera fördelar med att skaffa en digital brevlåda. Postgången är snabbare än med vanlig post och du har alltid din post sparad på ett och samma ställe. Utöver att du får Kommunals post digitalt till din Kivra-brevlåda, så kommer också myndighetspost och post från andra Kivra-anslutna företag att hamna där. Det kan till exempel handla om deklarationen och fakturor. 

Du kan logga in i brevlådan och läsa posten på din smartmobil, padda eller dator så snart den kommit. Du når därför din digitala post var du än befinner dig. Tjänsten är kostnadsfri, säker och snäll mot miljön. Över 2,5 miljoner svenskar använder tjänsten redan idag.

Frågor & svar om Kivra

Kostar Kivra något?

Nej, Kivra är en gratistjänst och innebär ingen extra kostnad.

Kommer alla mina försändelser från Kommunal att gå till Kivra om jag registrerar mig i Kivra?

Flertalet av de brev som genereras automatiskt ur Kommunals system (inklusive fakturan), kommer att skickas via Kivra. Brev som vi önskar att du skriftligt returnerar samt manuella brev, som till exempel din sektion skickar, går fortfarande med vanliga posten.

Kan jag avsluta min tjänst hos Kivra om jag istället vill gå tillbaka till att få mina försändelser på papper?

Ja, du kan när som helst avanmäla eller anmäla dig till Kivra. Kundregistret läses av på daglig basis och fångar då upp nya anmälningar och avanmälningar. Man kan också välja att stänga av digital post från ett en enskild myndighet/företag/organisation under Meny/Inställningar inne i tjänsten.

Kan jag som medlem få hjälp av Kommunal med att ansluta mig till Kivra?

Nej, du måste själv anmäla dig via Kivras app eller hemsida (kivra.com), eftersom den digitala brevlådan innebär ett avtal mellan dig och Kivra. Det går också bra att kontakta Kivras support på support@kivra.com eller 0770-45 70 00.

Går det att missa att jag fått en försändelse från Kommunal till Kivra?

Du får alltid en notifiering via e-mejl (samt notifiering i appen, om du valt att ha det) varje gång en ny försändelse kommit till din Kivra. Kivra påminner också om oläst post och fakturor i slutet av månaden.

Var kan jag se om försändelsen gått i Kivra?

Kommunals Medlemscenter (se kontaktuppgifter längst ner) kan informera dig om vilka typer av brev som Kommunal beställt ska gå via Kivra. Men då din digitala brevlåda hos Kivra är ett avtal mellan dig och Kivra, så har Kommunal inte tillgång till att få veta om du som medlem har tjänsten Kivra eller inte, och kan därför inte veta om ett speciellt brev levererats via Kivra eller skickats med vanlig post.

Hur länge lagras mina försändelser i Kivra?

Så länge du själv önskar. Kivra gör inga rensningar bland dina dokument, så de ligger kvar där till dess att du själv tar bort det.

Fungerar Kivra för personer med skyddad identitet?

Ja, Kivra fungerar bra för personer med skyddad identitet.

Hur gör jag om jag vill komma i kontakt med Kivras support?

Kivras support har öppet vardagar kl. 09:00-17:00 och du når dem på support@kivra.com eller 0770-45 70 00.

Vart vänder jag mig om jag har frågor som Kivras support inte kan hjälpa till med, till exempel om jag saknar ett brev i Kivra eller vill veta vilka brev som skickas via Kivra?

Kontakta Kommunals Medlemscenter. Våra öppettider är vardagar kl. 08:30-15:30 och du når oss på medlem@kommunal.se eller 010-442 70 00.