Kommunal är ansluten till tjänsten Kivra. Det innebär att du som är medlem i Kommunal och ansluten till Kivra kan få din Kommunal-post digitalt. Anslut dig enkelt på kivra.se för att få posten digitalt. Det är gratis, säkert och riktigt bra för miljön!
Det finns flera fördelar med att skaffa en digital brevlåda:
Då skickas den mesta av din post från Kommunal till din digitala brevlåda hos Kivra. Några få typer av utskick skickas fortfarande med vanlig post (läs mer i Frågor & Svar nedan).
Du anmäler dig enkelt med Mobilt BankID på kivra.se. Tjänsten är kostnadsfri.
Nej, Kivra är en gratistjänst och innebär ingen extra kostnad.
Flertalet av de brev som genereras automatiskt ur Kommunals system (inklusive fakturan), kommer att skickas via Kivra. Brev som vi önskar att du skriftligt returnerar samt manuella brev, som till exempel din sektion skickar, går fortfarande med fysisk post.
Obs! Om du får Kommunal-fakturan via Kivra, så måste du lägga in betalningen manuellt varje månad, det sker inte automatiskt i Kivra. Vill du istället automatisera betalningen?Välj autogiro - läs mer här.
Ja, du kan när som helst avanmäla eller anmäla dig till Kivra. Kundregistret läses av på daglig basis och fångar då upp nya anmälningar och avanmälningar. Man kan också välja att stänga av digital post från en enskild myndighet/företag/organisation under Meny/Inställningar inne i tjänsten.
Nej, du måste själv anmäla dig via Kivras app eller hemsida (kivra.se), eftersom den digitala brevlådan innebär ett avtal mellan dig och Kivra. Det går också bra att kontakta Kivras support, du hittar Kivras kontaktuppgifter på deras webb.
Du får alltid en notifiering via e-mejl (samt notifiering i appen, om du valt att ha det) varje gång en ny försändelse kommit till din Kivra. Kivra påminner också om oläst post och fakturor i slutet av månaden.
Kommunals Medlemscenter (se kontaktuppgifter längst ner) kan informera dig om vilka typer av brev som Kommunal beställt ska gå via Kivra. Men då din digitala brevlåda hos Kivra är ett avtal mellan dig och Kivra, så har Kommunal inte tillgång till att få veta om du som medlem har tjänsten Kivra eller inte, och kan därför inte veta om ett speciellt brev levererats via Kivra eller skickats med vanlig post.
Så länge du själv önskar. Kivra gör inga rensningar bland dina dokument, så de ligger kvar där till dess att du själv tar bort det.
Ja, Kivra fungerar bra för personer med skyddad identitet.
Du hittar kontaktuppgifter till Kivras support på deras webb.
Kontakta Kommunals Medlemscenter via medlem@kommunal.se eller 010-442 70 00.