Ersättning för övertidsarbete och obekväm arbetstid

Arbetstider, raster och vila styrs av regler i arbetstidslagen - men lagen säger inget om ersättning för övertid och obekväm arbetstid. Lön och andra ersättningar hittar du i kollektivavtalet.

Illustration som föreställer sedel i en röd rund ring.
Foto: Kommunal.

Arbetstidslagen beskriver regler för arbetstider, raster och vila men säger ingenting om vilken lön eller vilka ersättningar som arbetsgivaren ska betala. Det gör däremot kollektivavtalen hos de arbetsgivare som har det. Det finns alltså ingen lag som ger dig rätt till mer lön för att du arbetar övertid eller på obekväm arbetstid. Lagen säger inte heller något om när en sådan ersättning ska betalas ut.

De regler kring ekonomisk ersättning – mer lön – för övertid och obekväm arbetstid som finns är istället ett resultat av förhandlingar mellan Kommunal och arbetsgivaren. Det som gäller skrivs in i kollektivavtalen.

Om din arbetsgivare saknar kollektivavtal med Kommunal kan du gå miste om lön och övriga ersättningar som du hade fått om det hade funnits ett kollektivavtal.

Vill du att din arbetsgivare ska teckna kollektivavtal med Kommunal?

Kontakta din sektion eller Kommunal Direkt så hjälps vi åt att få arbetsgivaren att skriva på.