Du är kärleken i ditt liv

Vi är ofta bra på att bry oss om andra, ibland mindre bra på att ta hand om oss själva. Men det är trots allt relationen till oss själva som kommer vara livet ut. Därför måste vi också bli bättre på att ge den kärlek. Det behöver egentligen inte vara så komplicerat. Ibland är det de små sakerna som skapar glädje och välmående i vardagen.

Kvinna som lyssnar på musik i hörlurar.
Det finns ingen annan stimulans som aktiverar så många regioner i hjärnan som musik.
Foto: Kommunal

Tre hälsosamma trender att boosta dig själv med under 2020:

1.HIIT eller bara HILIT

Först kom den högintensiva intervallträningen HIIT – en träningsform som går ut på att utöva en mängd övningar av korta, snabba och högintensiva rörelser. Något som visade sig bli en riktig HIT. Under flera år har den legat i toppen som den mest populära träningsformen. Frågan är hur länge till trenden kommer hålla i sig. Nu har nämligen den omåttligt omtyckta träningsformen fått konkurrens av en något mildare variant, HILIT, högintensiv men skonsam träning. Om många HIIT-pass innehåller plyometrisk träning, som till exempel hopp och sprinter, är den här formen snarare anpassad för att vara snäll mot lederna. Tanken är att vi fortfarande ska kunna utöva högintensiv och svettig konditionsträning, utan att för det sakens skull ska vara stressande eller skadligt för våra kroppar. Säg hejdå till burpees, hopp och spring. Nu är det armhävningar, squats och plankan som gäller.

Läs mer om träningsformen HILIT: https://www.yahoo.com/lifestyle/hilit-workouts-trending-effective-hiit-000000115.html?guccounter=1

2. Grönt är det nya svarta

Köttbullar, hamburgare och söndagsstek i all ära – men vem har sagt att det måste innehålla kött? I en tid när det finns fler gröna alternativ än någonsin, som både ser ut och smakar som kött, har det aldrig varit enklare att bryta en gammal vana. Vi behöver inte ersätta köttet helt, men vi kan byta ut det i vissa måltider – och få i princip samma smakupplevelse. Det är både bättre för vår hälsa och för miljön, som behöver oss mer än någonsin. Och oroa dig inte för näringen, gröna alternativ kan innehålla minst lika
mycket protein som kött. Idag kan du till exempel beställa en köttliknande och ärtproteinbaserad hamburgare med ett järninnehåll som är högre än i nötkött. Men det är bara ett av oändligt många alternativ.

Här hittar du några köttfria mattrender: https://www.goodhousekeeping.com/health/diet-nutrition/g30520941/food-trends-2020/

3. Musik – vår nya terapeut

Vi människor har i alla tider använt musik för olika ändamål och anpassat valen av låtar och genrer utifrån vår sinnesstämning. Men hur betydelsefull musiken egentligen är för våra känslor och hur effektfullt det medicinska beviset för musikterapi faktiskt är, har vi nog inte förstått. Studier har nämligen avslöjat att det inte finns någon annan stimulans som kan aktivera så många regioner i den mänskliga hjärnan som musik. Den kan inte bara påverka vårt humör och minne positivt, utan även optimera vår livskvalitet. Wellness music, skapad som avsiktlig medicin kommer att bli en stor trend under 2020. Redan nu kan vi se hur meditationsappar bytt fokus. Aldrig har musik som terapiform varit hetare inom wellness som nu.

Lär dig mer om  Wellness-musik: https://www.globalwellnesssummit.com/2020-global-wellness-trends/wellness-music/

Passa på och prova PriusHealth

Som medlem i Kommunal ingår PriusHealth i ditt medlemskap, ett livsstilsverktyg framtaget av Göteborgs universitet. Här hittar du fler tips och motivation på hur du kan ge dig själv lite extra kärlek i vardagen. Kom igång med PriusHealth genom att logga in på Mina Sidor och klicka på länken till PriusHealth och registrera dig!