För dig inom räddningstjänsten som är gravid eller ammar

Att bli gravid eller att föda barn påverkar förstås alltid tillvaron, både ditt arbetsliv och livet i stort. Men för dig som arbetar inom räddningstjänsten innebär det större förändringar på jobbet. Här kan du läsa mer om dessa.

Gravid kvinna bredvid en bil
Foto: Scandinav

För att skydda barnet och dig som föder barn finns särskilda regler gällande arbetsmiljön för dig som är gravid, nyss fött barn eller ammar.

Vilka arbeten som inte ska utföras av en gravid eller ammande regleras av Arbetsmiljöverket i särskilda föreskrifter. Reglerna börjar gälla så fort din arbetsgivare har fått reda på att du är gravid och det är alltid arbetsgivarens ansvar att bedöma vilka risker du kan bli utsatt för och att vidta lämliga åtgärder.

Arbetsgivaren ska omplacera

Exponering av farliga substanser, extrem hetta och starka psykiska påfrestningar är några av de arbetsmiljöfaktorer som anses för riskfyllda för dig som är gravid, nyligen förlöst eller som ammar. Därför ska du undantas från operativ tjänstgöring och istället få arbetsuppgifter inom förebyggande-, utbildnings-, underhålls- och administrativ verksamhet. När du blir omplacerad ska det ske utan att du får försämrade anställningsvillkor eller förlorar några löneförmåner.

En arbetsgivare som bryter mot de här bestämmelserna ska betala en sanktionsavgift. Sanktionsavgiften finns för att ytterligare understryka för arbetsgivaren att det är nödvändigt att vidta åtgärder för att gravida och ammande ska vara säkra på jobbet.

Ta hjälp om du behöver

Om du behöver stöttning på din arbetsplats kan du prata med ditt skyddsombud eller kontakta din sektion. Du kan också kontakta Medlemscenter

Här hittar du Arbetsmiljöverkets föreskrifter för gravida och ammande.