Hur kommer det att gå för bärplockarna säsongen 2023?

Anna Spånt Enbuske

Blogginlägg

av Anna Spånt Enbuske

Under den senaste veckan har både DN och Arbetet publicerat beskrivande artiklar om den svåra situationen för thailändska migrantarbetare som plockar bär i de norrländska skogarna. Det är något som Kommunal har larmat om i flera år.

Artiklarna i DN och Arbetet ger en bra beskrivning av problemen som bärplockarna upplever inför, under och efter sitt arbete i Sverige. Inför resan är det många som tar stora lån för att bekosta resa och uppehälle i Sverige med hopp om profit från bärplockning. Under tiden i Sverige arbetar de många gånger med dåliga villkor där arbetet är tungt, arbetstiderna ohållbar och med osäkra intäkter. Tillbaka i Thailand kommer slutnotan för resan till Sverige när det thailändska bemanningsföretaget överför deras inkomsten efter alla avdrag för deras utgifter. I det här affärsupplägget är det arbetskraftsmigranten som bär den stora risken och Kommunal har tidigare lämnat ett förslag om att regeringen ska tillsätta en bärkommission.

Liknande problem varje år

Det här är inga nyheter. Inför, under och efter varje säsong har Kommunal kontakter med den thailändska ambassaden och flera svenska myndigheter. Ett exempel är när Kommunals lokala fackliga representanter i Jämtland/Härjedalen förra året rapporterade till Migrationsverket att de vid besök på boenden upptäckt att bemanningsföretaget lagt till avgifter för sophantering och höjt räntan på migranternas lån. Kommunal informerade även Polisen om uteblivna löner. Likaså kontaktade de lokala ombudsmännen kommunens socialtjänst om att det inte fanns tillräckligt med mat på boenden och om uteblivna löneutbetalningar som innebar att bärplockarna inte kunde åka hem.

När är det överhuvudtaget rimligt att lägga beslag på medarbetarnas pass?

Liksom inom andra branscher har Kommunals lokala fackliga företrädare många samtal med arbetsgivarna. Det som är annorlunda med den här branschen är innehållet. Förra året handlade de bland annat om ”Varför gör du ett månadsavdrag på 1 500 kr för sopor och bensin som inte står i avtalet?” och ”Varför tar du medarbetarnas pass och låser in dem?”. Även om förklaringen är ett problem med nedskräpning på boendet, måste avgifterna vara transparenta och tydligt framgå i informationen och avtalet med arbetsgivaren. Och när är det överhuvudtaget rimligt att lägga beslag på medarbetarnas pass?

Kommunals möjligheter att agera

Arbetskraftsmigranter som jobbar i Sverige en kortare tid har möjlighet att bli tillfälligt medlemmar i Kommunal, vilket ger Kommunal möjlighet att företräda dem vid tvister med arbetsgivare. Det är dock mycket ovanligt att bärplockare blir medlemmar i Kommunal.

Under 2022 blev nära 6 600 personer beviljade ett arbetstillstånd för arbete som bärplockare och plantörer och av dem hade hälften ett arbetstillstånd för året innan (samma yrkeskategori). Trots att många återkommer till Sverige, och känner till riskerna med resan, var det endast 30 personer som förra året valde att bli tillfälliga medlemmar i Kommunal. I år har Migrationsverket beviljat ungefär lika många arbetstillstånd som förra året. Det innebär att många thailändare riskerar sin privatekonomi när den varma och torra sommaren har både försenat och förkortat årets bärsäsong.