Återhämta dig på arbetstid

Återhämtning är bland det viktigaste för att klara av hög belastning både på jobbet och privat. Det är inte bara god nattsömn som är viktigt. Även regelbundna småpauser och motion behövs för att kunna ladda om. Här kommer fem knep för att hämta andan under dagen.

Kvinna sitter i yogaställning på ett golv.
Foto: Kommunal

Avslappningsövningar

Ofta upplever vi att vi inte har tid under dagen för att komma ner i varv. Men i många fall räcker det med fem minuter för att få kroppen att spänna av. Det ersätter förstås inte en längre återhämtning, men är ett bra sätt att hålla stressen i schack under arbetsdagen. Ett användbart verktyg är gratisappen SOVA där du kan få hjälp med avslappningsövningar på så lite som fem minuter.

Ät ett bra mellanmål

När blodsockret dippar är det lätt att vi blir trötta eller sockersugna. Välj bort kakor och godis och satsa på ett mellanmål som ger mer jämn energi. Testa en smoothie baserad på spenat (länk till recept eller vår artikel om goda matlådor eller snacks) eller en riskaka med ett tunt lager osötat jordnötssmör och banan. Det ger både en stund till avkoppling och nya krafter under dagen.

Motionera eller yoga på lunchen

Fysisk aktivitet är bland det viktigaste för att motverka stress, och så lite som tio minuters träning har positiva effekter för hälsan. För att komma upp i puls behöver du inte mer än några kvadratmeter golvyta och din egen kroppsvikt. Försök också att få med kollegorna! Är ni flera som tränar tillsammans blir det roligare och lättare att komma iväg.

Tips: 4 enkla övningar med träningsband

Promenera utomhus

Ta ett varv runt byggnaden där du jobbar. 10–15 minuters promenad om dagen hjälper oss inte bara att ladda batterierna – forskning tyder också på att det ger ett ökat skydd mot Alzheimers.

Är detta bekräftat medicinskt verkligen? Så att vi inte får Alzeimers-föreningen på oss. Kika på källan nedan från Alzheimerfonden, se stycket om ”korta promenader” från professor Kivilpeto från KI. Genom att säga att ”forskning tyder på” så undviker vi att slå på stora trumman och hävda att det är helt medicinskt bevisat.

Hjärnfonden: Vad är Alzheimers sjukdom?

Ta fikapauser

Länge leve fikapauser! Mycket pekar på att fikapauserna är viktigare än man kan tro för återhämtning och god stämning på arbetsplatsen. Informellt småprat är bra för sammanhållningen, och med bättre relation till kollegorna känns jobbet oftast mer trivsamt. Dessutom blir det ett naturligt break där du kan vila hjärnan och tänka på något annat.